Do you remember the 90's?



Både låten, videon och Dolores O'Riordans röst är underbar och 90-talsnostalgi på hög nivå. Jag ryser och har gjort varje gång jag sett den sedan första gången som liten sjuåring. ("Zombie" från 1994 ut handlar om konflikten i Nordirland och i texten fördömer Cranberries IRA för deras bombattentat som lett till många oskyldigas död. Låten spelades dagligen och låg högt på listorna. Idag, 13 år senare, hade detta varit otänkbart: Bandet hade beskyllts för att vara "extremister" - ett ord jag inte förstår som media gärna svänger sig med. Den hade aldrig nått ut, men fick då många att öppna sina ögon. Det märks på ungdomen att medvetenheten ser annorlunda idag än vad den förut gjorde. Sångerskan var bara 23 år vid denna tidpunkt och jag har svårt att tro att Marie Serneholt eller Basshunter skulle ha åstadkommit något liknande om de så slog sina kloka ljushuvuden ihop).

Kommentarer
Postat av: Candy

Åh, den låten är väldigt bra. Jag har lyssnat mycket på den de senaste dagarna. & det är lite av nostalgi att höra den, dessutom.

2007-08-24 @ 19:56:42
URL: http://onlythefakessurvive.blogg.se
Postat av: Stella

Den sjöng jag i SingStar igår. Haha. Skoj skoj.

2007-08-25 @ 11:16:58
Postat av: Alv

Där barnen börjar skrika i videon får jag alltid extrem gåshud. Mäktig sång, men den skulle säkerligen inte kunna göras nu, någon kan ju bli UPPRÖRD av den. Pfft..

2007-08-28 @ 07:25:08
URL: http://mandragora.webblogg.se

OBS! Reklam och spam raderas. Svar på givna kommentarer hänvisas till era egna inlägg och inte till mina, då kommentarfältet inte är något klotterplank! Övriga kommentarer uppskattas och glädjer mig.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0