Fallet Tommy

 


Saker man undrar över men aldrig kommer att få reda på, del 1: Var Tommy också medlem i Livets Ord?

Hans inställning till Carola som han finner "helt okej" får mig att tvivla på att det är en hälsosamt kristlig pojke vi stött på. Å andra sidan är inställningen till det täcka könet överlag inte ens god på stereotypt vis (se: "fast du är tjej...") vilket plötsligt talar för eventuell bi-/homosexualitet varpå förståelsen för Carolas föräldrar, som inte var positiva till det som kunde utvecklas till en relation, ökar (de ville helt enkelt inte att hon skulle utnyttjas för sin röst såsom den förutspått kom att användas som bakgrundsmusik för hysteriskt dansgolvsjuckande män på landets hbt-klubbar).
Förmodligen handlade det om att Tommy tillhörde en liberalare församling, var ute sent om kvällarna och visslade för högt (därav "nonchalant") vilket fick Carola att störas i aftonbönerna, inledas i frestelse (vi vet hur farligt attraherande de där visslingarna kan vara - ja, jag är seriös) och dras ned ytterligare ett steg närmare helvetet, men det här är dock enbart mina egna lösa spekulationer: Tommy kan lika gärna ha varit en rebell på väg att bryta sig loss, en hycklare som valt att leva ett liv i synd och för enkelhetens skull ångra allt på dödsbädden, eller ännu värre; helt enkelt ute efter att driva med en ung och sårbar Carola som än inte sett mycket av världen. Alternativen är många och hur gärna jag än önskar att Tommy var den som skulle komma till hennes undsättning talar de gnistrande ögon, fyllda av förhoppningar, för att ett stort svek väntar. Tommy tycker måhända inte alls om henne utan har haft vadslagning med sina vänner om ett litet Prince, att han skulle vara den som får omkull Carola?

Visst skulle det också kunna vara så att Carola fick texten färdigtryckt på papper och uppmanades att brista ut i sång utan att analysera och kritisera innehåll då det är det hon gör bäst, men jag vill inte vara den som kastar sten i botoxbehandlade ansikten och riskerar att påverka ett lyckat resultat. I stället kommer jag att fortsätta vandra genom livets dal undrandes: Hur skulle Carolas karriär ha sett ut om hon slutade upp med den jag tänker mig iklädd för trång MC-jacka och haremsbyxa i stället för en norsk smilfink som om någon borde klippa sig och skaffa ett hederligt arbete som han kan vara stolt över? Skulle vi sluppit Carola, gayikon, i rutan och i stället lagt oss till rätta med öronproppar för att slippa höra hennes högljudda predikningar tillsammans med kringresande "Holy Rollers"?

Vad tror ni?


Kommentarer
Postat av: Sandra

Detta låter mycket intressant, syster yster. Om jag får spekulera så skulle jag anta att Tommy tillhör en liberalare församling. Kanske är han även medlem i en HBT-organisation inom församlingen? Det kan mycket väl hända att Tommy är bisexuell, eftersom han bara finner Carola helt ok pga av att hon är tjej. Men det kan även vara så att Tommy är, precis som alla andra män, homosexuell - alltså att han föredrar sina manliga kamrater framför kvinnor, MEN att han accepterar Carola i den manliga gemenskapen just för att han kan skymta hennes positiva inställning till patriarkatet. Med andra ord kanske Carola är Tommys alldeles egen Patricia? Jag tror att vi skulle behöva göra en textanalys av Tommy-låten. Kanske på jullovet? I'll show you.
Love ya, sis!

2007-10-14 @ 02:01:39

OBS! Reklam och spam raderas. Svar på givna kommentarer hänvisas till era egna inlägg och inte till mina, då kommentarfältet inte är något klotterplank! Övriga kommentarer uppskattas och glädjer mig.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0