Sommarjobb sökes

Håller på att skriva min första arbetsansökan som jag skall skicka iväg i kväll, och senare till de butiker jag går förbi som jag ser efterlyser sommarpersonal (de är få). Ett bra personligt brev upptar max ett A4 säger man. Tur för mig som fick ihop precis litet drygt ett halvt. Det är svårt att göra ett gott intryck och lika svårt att veta hur pass personlig man får bli utan att verka oseriös. Det finns alltid de som föredrar formella, uppstyltade rader och jag tror att jag lyckades kombinera detta och hoppas att jag låter tillräckligt intressant för att de skall kontakta mig, trots avsaknad av allt som egentligen krävs. Jag är ju trots allt där och ränner flera gånger i veckan och kan gångarna utan och innan, fast det är kanske ingenting man skall ta upp i sitt brev? Ni som har erfarenhet av detta, vad kan ni rekommendera en förstagångssökare att nämna? Får man vara lättsam? Jag har inlett med mina positiva egenskaper som alla säger att de besitter men få gör (dock stämmer det i mitt fall, förstås), en mening om varför jag vill arbeta hos just (valfritt företag) följt av övriga intressen. Det kanske räcker så? Nu hoppas jag bara att jag inte är ute allt för sent då jag velat i över en månad vad gäller detta, och varför jag velat kan jag inte svara på. Kanske har jag varit rädd för att min ansökan eller jag inte skulle vara tillräcklig. Jag tror att lågt självförtroende vid arbetsansökningar är extra förekommande bland arbetarklassbarn: Vi har aldrig lärt oss att ta för oss i arbetslivet och har aldrig haft någon som uppmuntrat oss att vara överdrivet självsäkra då våra föräldrar tillhört generationen med omänskligt hög arbetsmoral, som tagit sig till jobbet trots benbrott och influensa. Därför fortsätter man att söka de sämre jobben i tron om att man ändå inte kommer få något bättre och tvivla på sin egen förmåga. Det är vansinnigt sorgligt, men nu har jag åtminstone fösökt. Jag vill vidga vyerna men först och främst skaffa kassavana, så att jag kan fortsätta ha tillfälliga jobb var jag får vara social till dess att jag får syssla med något som jag faktiskt vill.

Kommentarer
Postat av: Emma

Man skall i alla fall undvika alla slags klyshor, har jag hört. T.ex "jag kan ha många bollar i luften". Samt att man skall få med så mycket som möjligt om vad som står i annonsen. Söker de en flexibel person. Skriv varför du är flexibel osv.

2008-04-07 @ 23:17:27
URL: http://twentysomething.webblogg.se
Postat av: Candy

Jag tycker att det låter bra. Ungefär så har mina cv:n sett ut. Jag tror på att inte göra det alltför komplicerat & omständligt, samtidigt som man försöker göra det intressant med en lite personlig prägel & att man undviker de vanligaste klyschorna- det som Emma skriver här ovan är ett utmärkt exempel på en förskräckligt tråkig klyscha, som jag hade ratat på en gång om jag vore arbetsgivare. Tycker man trots allt om att ha många bollar i luften, finns det många långt mer intressanta sätt att beskriva detta på.

Lycka till med att finna ett arbete!

2008-04-08 @ 11:55:30
Postat av: Stella

JAG HATAR ATT SÖKA JOBB. det är det enda jag gör! men får jag några? nä! their loss, säger jag. *bitter och pank*

2008-04-08 @ 13:53:01
Postat av: Nancy

"Jag tror att lågt självförtroende vid arbetsansökningar är extra förekommande bland arbetarklassbarn: Vi har aldrig lärt oss att ta för oss i arbetslivet och har aldrig haft någon som uppmuntrat oss att vara överdrivet självsäkra då våra föräldrar tillhört generationen med omänskligt hög arbetsmoral, som tagit sig till jobbet trots benbrott och influensa. Därför fortsätter man att söka de sämre jobben i tron om att man ändå inte kommer få något bättre och tvivla på sin egen förmåga. "

Absolut! Jag tror att många känner igen sig och jag gör det definitivt även fast jag mest kände av det när jag började studera. Att komma från en familj utan en historia med akademisk bildning försvårar saker - det är så mycket man inte känner till.

2008-04-08 @ 22:15:22
URL: http://negativenancy.blogg.se
Postat av: H

Gör själva ansökan personlig också. Låt bli typsnittet Times New Roman (usch!) och skriv med t.ex Verdana, Trebuchet eller Arial, i storlek 10. Låt också bli att verka för lättsam (du ska alltså få dem att förstå att du är glad, men inte oseriös). Vad du gör på fritiden intresserar inte företagen oftast (ex "Jag gillar att träna på gym, det gör jag ungefär 3 gånger i veckan, för att hålla mig i form!), om det inte är relevant för jobbet; det kommer ändå på tal på intervjun.

Ta för dig ordentligt och skriv att just DU är perfekt för jobbet, och varför du är det. "Jag tror att jag skulle passa bra för detta jobb" låter inte bra, utan bara osäkert. "Jag vet att jag skulle passa bra för detta jobb, eftersom jag har alla de egenskaper ni söker hos en arbetstagare och mer därtill", exempelvis, och här skriver du kort om vilka egenskaper som eftersträvas, som du besitter.

Se till att själva designen på din ansökan är personlig också - kanske en snygg rubrik i annan färg och annat typsnitt. FOTO är väldigt viktigt, för att det ska bli mer personligt än bara ord på papper.

Ring och följ upp din ansökan efter några dagar, så att de verkligen inte glömmer dig. Många råd, och du vet säkert om de flesta.
Lycka till !

2008-04-09 @ 19:51:08

OBS! Reklam och spam raderas. Svar på givna kommentarer hänvisas till era egna inlägg och inte till mina, då kommentarfältet inte är något klotterplank! Övriga kommentarer uppskattas och glädjer mig.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0