08.12.02

Jag är trött efter att ha smällt i mig godis som skulle räcka hela pluggkvällen (varför?! räcker det inte med att hela natten gick åt till att äta tre portioner mat utan att göra något åt det!) och ha varit uppe sedan 00:00 (efter att ha sovit ett dygn med korta bensträckare). Frågan är om jag vågar ta mig en lur utan att vakna någon gång i natt och gripas av panik då jag inte är färdig med arbetet inför i morgon. Jag känner dock att jag inte kommer orka göra det färdigt om jag inte får ligga ned ett tag.

Idag fick vi sista uppgiften i psykologin, vilket är en fördjupning om en valfri psykisk sjukdom. Jag hade länge tänkt välja antingen borderline eller dysmorfofobi för att slippa stressen, men det sista skulle kännas för utelämnande eftersom det rör ett betydligt känsligare område. Borderline är ju inget nytt begrepp under min sol. Det är inget jag skäms över och känner att jag måste hålla i det fördolda, och har inga problem att prata om det (även om det blir som att hålla en redovisning om sig själv). Det var dock en annan som valde dysmorfofobi, så jag hoppas att jag får lyssna till hennes redovisning i stället. Det är alltid lika spännande och intressant. Jag är inte bekymrad över min insats där, men desto mer över omproven.

Nästa termin: 

  • Fortsätter jag kämpa med Matematik A. Gör första delprovet nästa vecka. Känns toppen att ha hunnit så långt med nöd och näppe (samt hoppat förbi sidor) och fortfarande inte förstår någonting när andra gjort färdigt hela boken.
  • Filosofi A och eventuellt B. Dessa är halvterminskurser och A är färdig i mars varför man smidigt kan fortsätta med B om så önskas och låtsas att det är en enda. Kursen skall tydligen vara enkel (vilket är mer än vad man kan säga om anledningen till att jag inte läser psykologi eller religion B, trots att dessa normalt är mina enda "favoritämnen").
  • Hälsopedagogik. Jag kan behöva litet livskvalitet jag med.
  • Samhällskunskap A. Jag stönade och led när studievägledaren skrev in denna kurs, men den här gången försöker jag mig på den på distans så att jag slipper diskutera inrikespolitik med fåntrattar.
  • Datorkunskap med textbehandling (100 gratispoäng då det är en nybörjarkurs)
  • Programhantering (egentligen en fortsättningskurs på ovanstående - 100 gratispoäng till!)

Eftersom de sistnämnda kurserna är så enkla låtsas jag inte om deras existens och glädjer mig åt en termin var jag kan fokusera på den förhatliga samhällskunskapen och matematiken med inslag av filosofi och något jag inte vet vad det är. Nu gäller det bara att jag klarar av naturkunskapsprovet och gör den där förbannade lavinventeringen på något sätt, trots att jag måste plumsa runt i snön då denna skulle göras i september(!). Köpa piprensare för en labbrapport måste jag också göra. Det känns som om man är tillbaka i högstadiet, men med betydligt mer press och vikt på sig. (Hjälp mig herre!)

Redovisning i morgon då. Två texter avklarade, två texter kvar att göra. Jag känner stanken av gammal disk från köket, men det får vänta till på fredag. Nu måste jag försöka ta itu med skolan varför jag kan unna mig litet TV-serie (ni vet vilken, och jag börjar tröttna på att se samma avsnitt för åttionde gången) men inte sysselsätta mig med att damma och feja.

Uppdatering 01:05: Jamen självklart får jag vara med om ett "vakna någon gång i natt och gripas av panik då jag inte är färdig med arbetet inför i morgon". Tur att det skedde klockan ett och inte fyra dock. Då hade det verkligen varit sent ute. Jag måste ha en inbyggd klocka trots mina dåliga sömnvanor då jag vaknat två minuter innan alarmet i två dagar nu (eller om det var fyra dagar - jag har ingen koll längre). Alternativt har jag snoozat i timmar och blev less på att ignorera alarmet gång på gång. Jag minns nämligen att jag ställde klockan på åtta och inte på ett.


Kommentarer
Postat av: A

mmm pluggar du på gymnasiet eller komvux? programhantering är verkligen gratispoäng... hur lätt som helst.



jag skulle lätt redovisat om den psykiska sjukdomen jag hade.. hur ironiskt och kul som helst.. men det är jag det ^^

2008-12-02 @ 19:58:12
URL: http://wargaflicka.blogg.se/
Postat av: Angelique

Ouf. Jag sitter och väntar på svaren på om jag kommer in på det jag sökt eller ej, inte för att jag oroar mig att jag inte gör det. Men just att se att jag ska läsa matte igen, det knyter sig ganska fint i magen.

2008-12-02 @ 23:19:33
URL: http://kinkykitten.blogg.se/
Postat av: Märta

USCH jag har sådan ångest! Jag borde verkligen läsa upp mitt samhällsbetyg då jag fick underkänt i 1:an på gymnasiet... Yeah, jippie! Det är enbart av lathet jag inte läst upp den ännu. Helvete vad jag ångrar att jag slarvade bort skolan!

2008-12-02 @ 23:58:48
URL: http://martaeklund.blogg.se/
Postat av: Nancy

Städa är alltid slöseri med tid. And it makes no one happier, ever.

2008-12-03 @ 00:04:14
URL: http://negativenancy.blogg.se/
Postat av: Cecilia

A: Haha, ja, eller hur. Jag har ju borderline så därav valet. Inte för det ironiska, utan för att det är det enklaste. Jag läser detta på komvux, så alla ämnen kräver mer av en än på gymnasiet, men just datorkurser för nybörjare känns ju verkligen skönt när man suttit framför datorn sedan man var tio, och lärde sig Word och dylikt och tyckte det var himla tekniskt innan internet fanns.



Angelique: Det gör du nog. De flesta brukar komma in. Så fruktansvärt många är det inte som tar varje kurs. Matematiken är hemsk. Är det A eller B du skall läsa?



Märta: Samma här. Jag skulle gått gymnasiet fullt ut när jag fick chansen i stället för att hålla på tramsa runt och "inte orka". Och samhällskunskap som är ett sådant JÄVLA TRÅKIGT ÄMNE sedan.



Nancy: Kan bara instämma på det. Dock är det skönt att ha tallrikar rena att äta från och slippa lukten. :P

2008-12-03 @ 00:59:15
URL: http://heartsick.blogg.se/
Postat av: zmeyka!

Det kanske inte är din avsikt, men allt du skriver blir så otroligt komiskt! Haha, tragikomik, den bästa humorn!



"Alternativt har jag snoozat i timmar och blev less på att ignorera alarmet gång på gång. Jag minns nämligen att jag ställde klockan på åtta och inte på ett."



HAHAHA <3 RELATERA!

2008-12-03 @ 01:30:41
Postat av: Cecilia

zmeyka: Hahahaha. Jag är glad att jag kan roa någon i min misär :'D v/s :'(

2008-12-03 @ 01:38:05
URL: http://heartsick.blogg.se/
Postat av: Angelique

Svar: Ska läsa A nu på vårterminen och B sen på höstterminen -.-

2008-12-03 @ 01:55:15
URL: http://kinkykitten.blogg.se/
Postat av: Jackie

Lycka till med pluggandet. Jag är i samma sits själv, måste skriva klart ett arbete under det kommande dygnet så det är färgdigt för inlämnig på torsdag morgon. Jag vaknade just, klockan är fyra på natten. Vansinniga dygnsrytm.

2008-12-03 @ 04:00:18
URL: http://ultraflesh.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Jackie: Tack detsamma. Det känns som att man måste börja göra något åt detta snart. Förhoppningsvis kommer julledigheten ge en litet tid att rubba på rytmen. Man får försöka ge det man kan så här sista veckorna. Vad var det du läste nu igen? Är det en hel linje eller enstaka kurser du tar?

2008-12-03 @ 04:03:37
URL: http://heartsick.blogg.se/
Postat av: Jackie

Jag läser Kreativt Skrivande A nu, dvs bara en lös kurs. Just nu är vi inne på det journalistiska delmomentet, kursen är uppdelad i skönlitterärt skrivande, poesi (mitt hatmoment) och journalistiskt skrivande. Sedan följern B-kursen till våren. Detta är min första termin på högskola någonsin, jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag vill plugga sen så jag började med det här för att kunna tänka ut vad jag vill göra (för det har jag verkligen ingen aning om) och vad mina betyg räcker till. Jag har ju inte en chans att komma in på åtråvärda programplatser i Sthlm t.ex, om jag inte går och skriver 2.0 på högskoleprovet eller något.

2008-12-03 @ 04:58:12
URL: http://ultraflesh.blogg.se/

OBS! Reklam och spam raderas. Svar på givna kommentarer hänvisas till era egna inlägg och inte till mina, då kommentarfältet inte är något klotterplank! Övriga kommentarer uppskattas och glädjer mig.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0