Varför skaffa barn?

"Om barn sattes till världen som en följd av logiskt tänkande, skulle då människan fortsätta existera? Skulle man inte snarare ha så mycket empati med den kommande generationen att man skulle bespara den bördan av att existera?"
Arthur Schopenhauer (1788-1860)
"Sufferings of the World" (1851)

Jakten på en rationell, etisk anledning att skapa en ny människa så som världen ser ut nu är ännu resultatlös. Fråga vem som helst om varför de tänker skaffa barn, och du får oftast något av svaren i listan här nedanför. Deras verkliga skäl står i mitten, och de mer humana alternativen finns till höger.

Uppgiven anledning Verklig anledning Möjliga alternativ

Jag kan inte hjälpa det, det är ett biologiskt behov.

Oklar motivation.

Det finns instutitioner för de som inte kan kontrollera sina biologiska behov.

Jag vill ge mina föräldrar barnbarn.

Söker fortfarande godkännande från föräldrarna.

Lev ditt eget liv och uppmuntra dina föräldrar att göra detsamma.

Jag älskar barn.

Har ingen kontakt med sitt inre barn, eller med något annat barn för den delen.

Adoptera, skaffa fosterbarn eller styvbarn. Jobba med barn, undervisa.

Jag har överlägsna gener.

Felaktig självbild, narcissism.

Gör bra saker med dina gener, istället för att förvänta dig att dina barn ska göra det.

Behöver hjälp på gården eller med familjeföretaget.

För snål för att anställa hjälp.
Ogillar lagstiftning mot barnarbete.

Att mekanisera eller datorisera är en bättre investering.

Jag vill att någon tar hand om mig när jag blir gammal.

Rädd för att åldras.

Spara pengar och förbered din pension. Var trevlig mot folk så de hälsar på dig på ålderdomshemmet.

Graviditet och födsel är livserfarenheter.

Social indoktrinering begränsar mina valmöjligheter.

Hyr en graviditetssimulator. Välj andra livserfarenheter.

En riktig familj är viktigt för karriären och för social status.

Social osäkerhet. Vill ha sina barn som troféer.

Hyr in begåvade barnskådespelare vid behov.

Vi vill skapa ett liv som bekräftelse på vår kärlek.

Ego, gånger två, minus fantasi.

Skaffa en trädgård. Adoptera en flod . Ta hand om djur. Skydda och rädda ekosystem för att bekräfta er kärlek.

Jag vill att mina barn (som inte finns än) ska få allt det som jag inte fick som liten.

Ouppfyllda barndomsdrömmar och fantasier.

Försök gå vidare i livet och gör det bästa av det. Ta hand om existerande barn.

Jag vill föra familjenamnet vidare.

Försöker göra pappa nöjd.
Har gått på blodslinje-övertron.

Skapa något hållbart och ge det familjenamnet. Donera blod för att föra blodslinjen vidare.

Jag vill se en liten version av mig själv.

Brist på självbekräftelse.

Beställ en specialgjord docka som ser ut som du.
Skapa ett bekräftande liv åt dig själv.

Gud vill att vi ska föröka oss.

Tanklös lydnad gentemot en rörelse som vill ha fler anhängare.

Hitta Guds sanna natur.

Min man/fru vill ha barn.

Är rädd att förlora sin partner.

Prata om era verkliga behov. Din partner kanske tror att det är du som vill ha barn. Hyr en bebissimulatordocka.

Vi vill ha ett barn med vår blodslinje.

Egoism. Rasism.

Lär känna och försök se värdet i människor med andra gener och blodslinjer.

Det är en andlig grej för mig.

Andra anledningar är svårare att försvara.

Hitta andra andliga upplevelser.

Jag har alltid velat ha barn, det är vad man ska göra.

Oifrågasatt kulturell indoktrinering.

Tänk igenom alternativen. Ifrågasätt förväntningarna från samhället. Adoptera.

För att cementera vår relation.

Rädsla för misslyckat förhållande.

Kommunicera för att stärka banden. Prova parterapi eller att göra något kul tillsammans.

Jag älskar bebisar.

Kortsiktig verklighetssyn.

Bebisar blir snart barn som snart bli vuxna. Ta jobb på dagis.

Att bli mor är en kvinnas sanna natur.

Lurad av sexistiska och förlegade könsroller.

Du kan bli mor utan att skaffa barn. Det finns många barn som väntar på ett bra hem.

Mitt barn kanske hittar ett sätt att rädda världen.

Jag vill bli den nya jungfru Maria.

Om du vill få något gjort får du göra det själv.

Vi skulle vilja få en son/dotter den här gången.

Missnöje med existerande barn. Vill se sig själv i ett barn/bekräfta sin manlighet med en son. Har en förlegad syn på kön och könsroller.

Uppskatta det du har, och läs på om sexism och könsroller.

Jag bara känner för det.

Jag bara känner för det.

Att skaffa barn är att välja bort väldigt mycket annat du bara känner för.

Jag vill ha någon som älskar mig och inte lämnar mig.

Rädsla att bli övergiven. Olösta relationsproblem.

Älska och bli älskad. Acceptera förändringar och lär dig hantera dem.

Samhällsekonomin behöver unga som arbetar och tar hand om de äldre.

Är villig att offra sina barn till Samhällsekonomins Gud.

Den nya tekniken minskar behovet av arbetskraft. Fundera på de oföddas rätt att förbli ofödda.

Världen behöver fler av oss, annars tar de andra över.

Elitism. Främlingsfientlighet. Lättare att förespråka ensidig fortplantning än folkmord.

Övertala andra att anta din verklighetssyn så blir det en till av din sort och en mindre av de andra.

Vi kan lika gärna skaffa barn, det är ändå kört.

Nihilistisk natalism.

Fundera på de etiska konsekvenserna av att döma någon annan till liv, och död, i ekologisk kollaps.

Jag vill känna mig odödlig.

Rädsla för döden.

Acceptera att du är dödlig. Sprid dina tankar. Sokrates har inga levande släktingar men hans idéer lever kvar.

Min biologiska klocka har slagit.

Kvinnors ökade sexlust i 30-40-årsåldern kan vara svår att acceptera.

Stäng av klockan.

Jag vet inte.

Har aldrig tänkt på det. Har aldrig ifrågasatt normen.

Tänk innan du förökar dig, så kanske du låter bli.

Jag kanske ångrar att jag gick miste om det sen, när det är för sent.

Räsdla för framtida ånger och att livet går för fort.

Vi kan inte uppleva allt. Det är bättre att ångra att du inte fick barn än att ångra att du fick det.

Jag vill inte förneka mina barn (som inte finns än) glädjen i att existera.

Ignorerar bristen på glädje hos existerande barn.

Frambringa glädje till de som redan finns istället för att förutsätta glädje i ren existens.

Att skaffa barn är ett traditionellt sätt för kvinnor att visa sin styrka och få makt och status.

Känner sig maktlös. Vill ha den makt och respekt som samhället verkar ge till mödrar och inte till andra.

Mammor får mycket annat än respekt också. Hitta andra sätt att bekräfta dig själv och få inflytande.


Att avstå från att skapa nya människor är ett tecken på stor kärlek till allt levande.
Tack för att du inte förökar dig. 

Kommentarer
Postat av: S

Hej!
Är det du som författat denna eminenta lista? Den är så bra! Borde skrivas ut & postas till alla i detta land. Eller kanske hela världen.

2008-03-14 @ 20:39:57
URL: http://helgon.net/ziel
Postat av: Nancy

UNDERBART! Tänk om mer människor reflekterade över detta???!!!

2008-03-14 @ 21:59:46
URL: http://negativenancy.blogg.se
Postat av: Storsan

Hahahaha!!
Kanonbra!!!
;o)

2008-03-15 @ 12:33:12
URL: http://storsan.blogg.se
Postat av: lena

www.vhemt.org - rörelsen för mänsklighetens frivilliga utdöende

2008-03-15 @ 18:13:56
URL: http://www.vhemt.org/
Postat av: Cec

VHEMT är en av få kloka rörelser.

2008-03-15 @ 18:15:52
URL: http://heartsick.blogg.se
Postat av: Alv

Haha!

Ord! =)

2008-03-15 @ 23:33:30
URL: http://mandragora.webblogg.se
Postat av: Lina

Fantastiskt. Jag har inget emot att det finns barn, men jag förstår inte varför alla i världen måste skaffa egna barn när det finns så många barn redan som ingen tar hand om... sjukt.

2008-03-16 @ 16:40:34
URL: http://mjorf.blogg.se
Postat av: Elina

Är det inte med egoistiskt att inte skaffa barn??Att inte tänka sig att ta hand om nån annan än sig själv,å varför adoptera istället för att föda,det finns ingen anledning eller tvång att behöva ta hand om andras barn som nån annan inte kan ta hand om..

2008-03-19 @ 15:16:13
Postat av: Cec

Nej, och det är väl tur att ingen tvingas att ta hand om någon utan att det helt enkelt är en samvetsfråga. Hela denna lista talar för det POSITIVA i att ta hand om och tänka på andra än sig själva och sina egna gener. Exakt var kommer det egoistiska som ni i samma mening nämner in? Er kommentar var det mest motsägelsefulla jag hört på länge. Man måste vara bra förvirrad för att se logiken i den.

2008-03-19 @ 15:38:10
URL: http://heartsick.blogg.se
Postat av: Candy

Elina: Vad sägs om att man kan ta hand om människor i sin yrkesmässiga roll, eller sina vänner, eller sin partner? Att man inte kan tänka sig att sätta barn till denna hemska värld, är inte detsamma som att motsätta sig att ta hand om andra människor. För den delen är jorden överbefolkad, & människor svälter. Jag tycker att det tyder på betydligt större empati & insikt om man adopterar något av dessa barn & ger dem en bra uppväxt, istället för att sätta ytterligare ett barn till världen medan det någonstans i Afrika eller Moldavien [eller något annat land] fortfarande finns många hungriga barn. Jordens resurser räcker inte till alla de människor som bor här.

Din kommentar var tyvärr den mest idiotiska & malplacerade jag sett på mycket länge.

2008-04-08 @ 12:18:07
Postat av: C

Candy: Väl talat.

2008-04-12 @ 11:02:45
URL: http://heartsick.blogg.se
Postat av: Blenda

Väldigt bra lista!

Vill inte föda ett barn till det samhälle som är idag. Och det finns så många barn som ingen vill ha, kan alltid adoptera.

Ha det bra!

2008-07-05 @ 00:29:20
URL: http://b13nda.blogg.se/

OBS! Reklam och spam raderas. Svar på givna kommentarer hänvisas till era egna inlägg och inte till mina, då kommentarfältet inte är något klotterplank! Övriga kommentarer uppskattas och glädjer mig.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0