Plötsligt kom resesuget över en

Sådär, nu var brevet skrivet och det var ingen större ansträngning som krävdes eftersom jag endast  satsar på att bli godkänd (samt att engelska är betydligt enklare som ämne än svenska där de aldrig nöjer sig med ens insatser). Däremot skapade det ett enormt sug efter att få resa och uppleva en ny miljö. Dessvärre har jag ingen resekamrat, men om någon vill avsätta ett par röda dagar och åka någonstans under påsken 2009, hör av er vet jag! Jag vill främst fönstershoppa och uppleva kultur i en större stad och är således inte intresserad av svettiga män i shorts.

Drömresmålet tidigare var Prag, och det är det fortfarande. Jag vill besöka de judiska kvarteren, dockmuseet, tortyrmuseet och Kostnice (skelettkyrkan), äta smažený sýr (panerad hårdost med tartarsås och potatis), gå över Karlsbron och kanske på en teaterföreställning eller konsert. Påsk är stort i Prag och vid denna tid kan man köpa handmålade påskägg överallt i staden. Visst låter det trevligt? Det skall då vara för jävligt att man inte har någon att uppleva det med, för själv vill man ju inte åka. Prag är även den fjärde billigaste shoppingstaden i Europa. Jag blir så deprimerad över att bara känna solstrålar med stranddrömmar och inte kunna besöka den att jag går och lägger mig trots att klockan blivit kvart i fyra och jag strax skall upp. När jag loggar in nästa gång vill jag se att någon svarat på mitt erbjudande. Jag har nämligen inget emot att göra Europa med främlingar från internet (så länge vi kommer överens om vad som är intressant/roligt, förstås).



   

Kommentarer
Postat av: Anna

Billig shopping tackar man ju inte nej till ;) Vad kostar en resa dit? Och svettiga män i shorts är sannerligen föga intressant, du skulle ha varit med på Sunny Beach i somras du... Usch dit åker jag aldrig igen.

2008-11-17 @ 06:46:38
URL: http://luella.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Anna: Från Stockholm kan man komma vart man än vill billigt, det som kostar mest är att ta sig till dit. För egen del då, jag vet ju inte var du bor. :) Såg att Chez Airlines pris för en resa tur och retur kostade 1 719:-, på SAS var biljetpriset 700 en dag.



Sunny Beach låter inte så lockande. Jag är svältfödd på resor och tackar inte nej vart man än hamnar - man kan alltid hitta något att njuta av - men jag har svårt för rena sol- och badsemestrar. Kanske just för att det kräver så mycket av en. Typ att man tvingas gå runt halvnaken och gilla läget, haha. :/

2008-11-17 @ 09:56:40
URL: http://heartsick.blogg.se/
Postat av: Ida

Jag kan verkligen rekommendera Prag, det var helt underbart! Vi åkte visserligen dit precis innan våren kommit, så jag ser fram emot en resa till när det blir lite varmare. Kostnice var mäkta imponerande, vi slog ihop det med en heldag i Kutna Hora med guidad tur.

Helt underbar resa, även om det var lite kallt då och då... :)

2008-11-17 @ 12:47:05
Postat av: Anna

jag skulle också vilja åka till Prag, är inte helelr så mycket för sol- och bad. Vi var till Dublin i september, kan rekommenderas, fast det var väldigt dyrt att äta där. Måste för övrigt bara få berätta att jag drömde att du och jag satt på ett café och talade över varsin kopp kaffe om hur synd det är att porfyr inte används så ofta numera : )

2008-11-17 @ 16:33:24
URL: http://viktigtbeslut.blogg.se/
Postat av: Josefine

Det vore helt klart intressant. Vet inte om just påsk skulle funka för mig men man kan ju se sig för. Och jag är också rätt mycket för att göra städer med internetvänner. Särskilt om de verkar gilla samma saker som en själv.

2008-11-17 @ 17:26:47
URL: http://matchesyoureyes.blogspot.com
Postat av: Fanny

Åh, skulle så gärna. Men som sjuttonåring utan jobb och boende i sina föräldrars hus så saknas både tillåtelse och pengar.

2008-11-17 @ 19:33:10
URL: http://intefanny.wordpress.com/
Postat av: Anna

Nej jag ska säga dig att det var pest och pina att tvingas gå runt lättklädd och blekfet bland alla solbrända spinkmänniskor. Det gör jag inte om förrän jag själv är smal. Och gud vet när och OM det kommer ske ;D

Men det verkar ju iaf billigt att åka till Prag. Jag bor i Dalarna så det kostar ca 400:- t/r med tåg till Sthlm. :)

2008-11-17 @ 20:49:02
URL: http://luella.blogg.se/
Postat av: Emma Amelie

Jag har också alltid haft lust att åka till prag, billig shopping + sevärdheter (alltså jag turistar ju som en pensionär och tycker inte en resa är värd något om man faktiskt inte sett något, haha).



Min mor hade tänkt följa med mig dit i vår (eftersom inga i min ålder brukar ha råd så blir ofta mamma min reskamrat, hah) men hon ska bygga om huset så det blir nog inget av det.



Jag skulle iaf ställa upp som ressällskap om ekonomin tillåter det.

2008-11-17 @ 21:17:58
URL: http://emmaliine.blogspot.com
Postat av: Cecilia

Ida: Jag kan tänka mig det. :) För mig är litet kyla ett plus, då jag gillar att behålla kläderna på och ser bäst ut så. :P



Anna: Mat verkar gå på en del var man än hamnar. I Prag rekommenderas man att gå efter gulashpriset. Kostar gulashen 75 kronor är krogen billig, över 180 är den dyr. 75 kronor är dyrt i mina buffésnålande ögon. :P Haha, vilken lustig dröm. Porfyr är jag ingen storanvändare av, men visst är det väl för tråkigt att vi inte ser mer av det. ;)



Josefine: Jo, det är ju som sagt ett tag kvar till dess. Gillar att vara ute i tid, dock. ;)



Fanny: Då kan det nog bli litet problematiskt ja, men du får ta chansen och åka när du blir äldre. :)



Anna: Haha, Gud vet att det aldrig kommer ske för min del, men man får försöka hitta annat i livet än bikinis och hotpants. Till exempel kan man bli en kulturnörd som åker till Prag och går på dockteater. Roligast är det väl för dem som kan kombinera dessa två och få det bästa av flera världar, men man kan inte få allt. :P



Emma Amelie: Haha, då har vi ju det gemensamt i alla fall. Vi kan ju köpa varsin fräck magväska och ett schyst läderbälte att ha mobiltelefonen i med. - Det känns inte värt att betala dyra pengar och åka på semester för att supa sig full, efter nog mycket alkohol slutar det ju ändå upp likadant oavsett om man befinner sig på Ibiza eller Kafelino. Nej, jag vill ha upplevelser (och kanske ett par drinkar då, man behöver ju inte utesluta det helt)! Det vore ju egentligen perfekt om ekonomin tillät eftersom vi båda går komvux här och har samma "självstudiedagar".

2008-11-18 @ 00:24:13
URL: http://heartsick.blogg.se/
Postat av: Emma Amelie

Haha, låter fint!

Alltså upplevelser + ett par drinkar är exakt som jag vill semestra. Allt med måtta (haha nu spär jag på min pensionärs-image här igen).

Nej men supa sig full och sova till klockan tre på eftermiddagen behöver man ju inte göra utomlands.



Förhoppningsvis blir min vår på komvux lite mindre plågsam än hösten. Har bara 3 kurser jag måste ha betyg i på riktigt, resten är bara för studiebidraget så behöver inte lägga så mycket energi på den.

Tog ju psykologi b som en kurs men har nu hört av flera att hon som håller a-kursen (och förmodligen b.kursen?) är "speciell" minst sagt. Så kanske byter det + filosofi till franska steg 1.

Nej men en prag-resa (eller vart som helst egentligen bara det är nytt och spännande) skulle vara fint tycker jag.

2008-11-18 @ 17:50:49
URL: http://emmaliine.blogspot.com
Postat av: Fridas favoriter

Åh, jag skulle också vilja åka till Prag, det har bara inte blivit av... :( Alla säger att det är så vackert, och god öl har de ju också! :)

2008-11-18 @ 19:59:50
URL: http://friiidasfavoriter.blogg.se/
Postat av: Maelstrom

Vilken härlig blogg du har. :) Kommer nog att titta in här ofta.



Prag verkar vara en hel mysig och intressant stad. Helt klart ett resmål att fundera på. :)



2008-11-19 @ 23:38:28
URL: http://maelstrom.blogg.se/
Postat av: A

Prag! Va underbart! Jag skulle verkligen vilja gå på tortyrmuseet, hur sjukt det än låter. Är verkligen ledsen att jag missade Maltas motsvarighet när jag var där. Men det går väl fler tåg.. till Prag kanske!

2008-11-30 @ 08:09:39
URL: http://brunettens.blogg.se/

OBS! Reklam och spam raderas. Svar på givna kommentarer hänvisas till era egna inlägg och inte till mina, då kommentarfältet inte är något klotterplank! Övriga kommentarer uppskattas och glädjer mig.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0