Dags för årets stora fyndmarknad

Idag är det dags för Arcushallens Fyndmarknad och i traditionsenlig anda måste man bege sig dit för att betala 40 kronor i inträde (gratis för dvärgar och benlösa dock, d.v.s. personer under 140 cm - oj, så normativt av dem att ta för givet att endast barn under en viss ålder skulle inneha den längden) och trängas bland kebabätande coladrickande luleåbor i en av Europas största anläggningar för inomhusaktiviteter. Förra gången hittade jag ett stort antal Filmjournalen och SE från 30- och 40-talet, och jag hoppas på något liknande i år. Skall se till att vara där innan tioslaget så att man slipper köa och gå miste om de bästa tingesten. Tyvärr kan jag inte avsätta en heldag då jag måste infinna mig på en ytterst ångestframkallande plats med en lika ångestframkallande människa för sista gången och tanken på det får mig att kallsvettas och magen att vändas som om jag lätt skulle kunna kräkas rätt över tangentbordet vilken sekund som helst (jag klarar inte mer nu!), men man måste försöka att se till det lilla i vardagen. Man måste försöka fast man vet med sig att det är dömt att misslyckas.

 

Kom på att de enda bilder jag har från min tonår (de är få) bland annat innefattade dessa som är tagna precis på dagen för fem år sedan, den 25 oktober 2003. Samma dag hade jag varit på marknaden tillsammans med M och årets kap blev en batteridriven katt som det sedan skrevs låtar om. Jag minns att jag avundades min syster som hittade en Bettie Paige-tavla (tur att smaken förbättrats något sedan dess), var lika ung som Amy Diamond är idag (helt sanslöst! - ändå kände man sig mogen) och håret såg otroligt friskt ut. Vad skulle jag inte ge för att få tillbaka den färgen? Helt perfekt, i mina ögon!

Nu måste jag dock försöka avrunda så att jag kan vara vaken om sju timmar. Måste hämta ett släp och pengar ur bankomaten innan det är dags att spendera hälften så mycket av vad man hoppats på, eftersom det folk först och främst försöker sälja är söndertuggade leksaker ingen vill ta i med tång. Det värsta är att de emellanåt lyckas (se bild).

Kommentarer
Postat av: Jenny

Oh, trevligt med lite gamla foton.



Jag tycker f ö att du borde återuppta bdb, men det vet jag iofs att du inte är så intresserad av :p

2008-10-25 @ 12:56:53
Postat av: Gråpyre

Haha, jag brukar också dra en sväng på Arcus med min kille, men det slutar alltid med att vi båda blir så äcklade av trängseln att vi bara står ut en knapp halvtimma. Det är dessutom den där lökiga lukten av de vidriga hamburgare som alla verkar envisas med att köpa (hallå magsjuka) och alla jäkla russin som går i snigeltakt längs borden för att stoppa upp all gångtrafik bakom sig (de vill ju ha chans på att få pilla på skräpet först av alla!).

Varför åker man över huvud taget dit, frågar jag mig själv. Varje gång. Dessutom är jag nu 30 cm för lång för att komma in gratis ;)



Jag tror faktiskt att jag har sett dig där någon gång.

2008-10-25 @ 14:07:04
Postat av: Cecilia

Jenny: Ja, det är roligare med gamla än nya får jag säga. :) Fast nej, Bilddagboken kommer jag inte att börja använda igen. De få gånger jag fotar hamnar det på bloggen numera i stället.



Gråpyre: Haha, samma visa i år igen. Trängseln är outhärdlig! Blev efter tjugo minuters köande (dum som jag är hade jag glömt bort att folk faktiskt KÖADE för att komma in och stödja idrottsförbund genom att köpa snordyrt anisbröd bakat av hjälpsamma tonårsmödrar) där en halvtimme och lade ut lika mycket på parkering och inträde som på fynd.

2008-10-25 @ 15:11:21
URL: http://heartsick.blogg.se/

OBS! Reklam och spam raderas. Svar på givna kommentarer hänvisas till era egna inlägg och inte till mina, då kommentarfältet inte är något klotterplank! Övriga kommentarer uppskattas och glädjer mig.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0