Bevara kranen!

I maj startar arbetet med upprustningen av Södra hamn i Luleå. Första åtgärden blir att nästa vecka riva den sista kranen som varit ett landmärke i 60 år, och som är en stor del av stadens historia. Detta har väckt motstånd bland luleåborna såväl som uppmärksamhet i media. Enligt NSDs undersökning vill hela 75% behålla kranen, men trots höjda röster bryr sig inte kommunen.

Faktum är att de undanhöll beslutet och gick bakom ryggen på oss invånare. Margaretha Lindbäck som är ordförande på tekniska nämnden dumförklarar oss och svarar på frågan om man inte skall bry sig om folkets åsikter att vi "inte har någon insikt i vad det handlar om". På frågan om det inte fanns något sätt att rädda kranen var hennes svar: "Inte om det inte blir ett uppbåd av människor som nästan gråter ihjäl sig". Uttalanden som knappast är till hennes förtroendes fördel. Att det handlar om stora besparingar är inte hållbart, ty att rusta upp hamnen och samtidigt restaurera kranen skulle kosta 7,5 miljoner, att riva den 7,3.

Debattinlägg
har dagligen publicerats den senaste tiden och till och med Svenska Dagbladet har skrivit om vår kära hamnkran. En namninsamling har gjorts och protestklubben på Facebook kom snabbt upp i över 2.000 medlemmar. Igår var jag och en av de som håller i klubben inbjudna till P4's morgonprogram för att kommentera detta (vilket gick dåligt för min del; jag sade fel, formulerade mig illa och stannade mitt i meningar - nåväl, gjort är gjort).

På 1 maj i år befann vi krankramare oss i Södra hamn för en politiskt obunden manifestation, för att med vår närvaro visa missnöjet gentemot kommunens beslut. Peo Rask höll ett mycket bra tal och avslutade med en dikt. Han skall ha ett stort tack för detta - utan honom hade det inte blivit mycket till manifestation! Exciled Dance Crew bjöd på en oväntad men mycket välkommen uppvisning. Både lokaltidningar och Nordnytt var på plats (klippet kan ses här).

Hur många vi var kan jag inte uppskatta, men det var en stor skara på ett hundratal personer i alla åldrar. Vi var inte minst betydligt mer uppmärksammade än de tre MUF:are som gick genom staden och skrattande skrek "Länge leve alliansen!" i megafon.

Uppdatering 2/5: Nu finns Kurirens och NSD:s artiklar om manifestationen att läsa.







Kommentarer
Postat av: Anonym

ÄNTLIGEN tillbaka!!!! Hoppas att kranen får stå kvar!

2009-05-03 @ 00:17:59
Postat av: Din svägerska

Najs att det kom så mycket folk! :)

2009-05-03 @ 09:07:26

OBS! Reklam och spam raderas. Svar på givna kommentarer hänvisas till era egna inlägg och inte till mina, då kommentarfältet inte är något klotterplank! Övriga kommentarer uppskattas och glädjer mig.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0