Matlagning för dummies: Haggans Broccoligratäng




Smaken är som baken; bred. Älskar du som jag broccoli kommer denna gratäng dock vara en hit!

Gratängen räcker till 4 portioner och måtten är ungefärliga. I vanlig ordning handlar det om att höfta sig fram. Carro menar att det är typiskt jordtecken att mäta upp allt, medan våghalsiga lufttecken gör en Jamie Oliver och kastar i vad som passar. Det kan nog stämma; jag gör aldrig en drink utan centilitermått trots att jag är utbildad bartender och borde veta bättre. Måttet är den måtfulles älskare.
  • Fräs en hackad rödlök och skivade champinjoner. Tillsätt 1 dl tomatkross och 1½ msk grönsaksfond.
  • Tillsätt cirka 150 g sojafärs. (ICAs är billig och mycket god. 300 gram för dryga tjugolappen.)
  • Släng i ca 500 g broccoli och värm med övriga ingridienser i stekpannan. Det blir trångt såvida du inte har en stor panna, men tar fram smakerna bättre än att lägga allt i formen med en gång. Peppra ordentligt.
  • Sådär! Nu skall du hälla över allt i en större ugnsfast form. Akta så inte hälften trillar ner på golvet bara.
  • Häll över matlagningsgrädde. Jag använder Oatlys sjuprocentiga "En lite lättare i mat".
  • Strö över riven ost, så mycket som passar dig.
  • Skjuts in i ugnen på 200 grader celsius i ca 25-30 minuter. Du ser när osten börjar bli tjusigt gyllene.
Voilà! Kvällen till ära blev gratängen ganska rinnig som ni kan se (skall blanda in grädden bättre nästa gång), men jag tycker bara det ser flott ut på tallriken! Litet som att man ställt sig och gjort en sky i enkom.

Jag gillade den skarpt och tänker laga till en mindre gratäng idag med ingredienserna som finns kvar. Det är dumt att slänga.

Kommentarer
Postat av: Sara

Vad gott det lät och såg ut :)

2010-01-18 @ 00:12:25
URL: http://milktonium.blogg.se/
Postat av: Nocturnia

Det måste jag testa. Låter riktigt gott ^^

2010-01-20 @ 15:13:16
URL: http://nocturnia.blogg.se/
Postat av: flaming moe

jag testade det här igår - eftersom jag är något kulinariskt handikappad så blev det mer köttfärsröra än gratäng men riktigt gott var det! mer recept tack, så kanske till och med jag kan lära mig att laga mat ordentligt :D

2010-01-20 @ 15:57:54
Postat av: didi di

Kommer absolut prova detta recept. Jag har precis börjat lära mig mer vegetarisk matlagning, fyndigt med matlagning för dummies..

Mvh

Linda F

2011-05-11 @ 12:53:54

OBS! Reklam och spam raderas. Svar på givna kommentarer hänvisas till era egna inlägg och inte till mina, då kommentarfältet inte är något klotterplank! Övriga kommentarer uppskattas och glädjer mig.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0