Aktuella i-landsproblem, del 1

Snyltare
De ser en inte, bryr sig inte om att hälsa då de mot förmodan gör det, men kan på tjugo meters avstånd höra ett ziplock förslutas längst ned i väskan eller en tändare tändas, och de drar sig trots att de mycket väl har råd till eget inte från att tigga. Personer som endast tilltalar en då de är utan cigaretter (vilket de alltid är då de tvingas dela ut hela paketet de gånger de väl köper ett eget) eller vill ha ett tuggummi toppar kvällens lista över aktuella i-landsproblem. Inte enkom för att jag är dålig på att säga nej, utan därför att de saknar det lilla extra känt som allmänt hyfs. Hade jag skrivit för Veckorevyn hade jag kallat beteendet "sjukt osexigt".

Bussmarodörer
Deras kroppslukt är stark. De har antagligen inte duschat på en vecka, har svaga stönande ljud för sig och sätter sig gärna bredvid en, helst så bredbent som möjligt. Det skönaste med detta land är att man faktiskt får sitta i fred med sina tankar (och ibland gå ett helt liv, vilket inte är fullt så skönt) - tills det att dessa lätt efterblivna främlingar som trots lediga säten prompt slår sig ned intill en och tränger in en mot fönstret. Som jag avskyr att sitta längst in, vilket betyder att man tydligt måste visa att man skall av genom att tidigt börja vrida på sig för att slippa ursäkta sig så att de kan resa sig upp och släppa förbi en. (Värst av allt är dock då människor väljer att stå trots att sätet bredvid en är det enda lediga i en i övrigt fullsatt buss. Där har vi de verkliga marodörerna, som krossar mitt hjärta genom att framställa mig som för äcklig att sitta bredvid.)

Repriser på bästa sändningstid
Det är fredag. Jag är hemma medan mina jämnåriga gör stan och är enormt ostimulerad. Jag är trött efter två dåliga föreställningar, hungrig/sötsugen, ilsk på TV-sporten och det sista jag vill se 20:00-21:30 är reprisavsnitt av föregående veckas Sing-A-Long + Extra Extra när de hade kunnat slänga in en film under den tiden och höjt tittarsiffrorna avsevärt. Vilken som helst skulle gå så bra så. En romantisk komedi med Renée Zellwegers kisande ögon är ett bättre tidsfördriv än Renée Nybergs smil.

Kommentarer
Postat av: Nancy

Det värst är ändå när man flyttar sig lite närmare fönstret för att man inte vill ha ett svettigt otvättat lår mot sitt egna svettiga men ändå renare lår och de flyttar efter: för nu finns det ju mer plats (!) och man är ännu mera inträngd än från första början, ah the pain!

2008-05-10 @ 12:55:42
URL: http://negativenancy.blogg.se/
Postat av: C

Det är fruktansvärt! Hur oförstående och dum får någon bli att de inte förstår att det inte är för att lämna plats man makar på sig, utan för att man för allt i världen inte vill sitta tätt intill dem?

2008-05-10 @ 13:47:21
URL: http://heartsick.blogg.se/
Postat av: Emma

Svarar här: Vi ska till Kreta, Chaniakusten :)

2008-05-10 @ 22:24:12
URL: http://twentysomething.webblogg.se/
Postat av: Sandra

Ja ! Visst blir man ledsen i ögat när ingen vill sitta bredvid en på bussen ? :(

Nuförtiden är det ingen som åker buss när jag själv gör det (haha?), men förut hände det hela tiden. Så störande..

2008-05-11 @ 03:02:51
URL: http://sandyfraction.blogg.se/
Postat av: Josefin

Det är något svenskt i att inte sätta sig för nära folk. Det värsta av allt är att de gånger någon sätter sig brevid så finns det alltid något att störa sig på. Jätteskön lista över i-landsproblem. Jag är tokförtjust i uttrycket i-landsproblem!

2008-05-15 @ 22:39:29
URL: http://josefinnorstedt.blogg.se/

OBS! Reklam och spam raderas. Svar på givna kommentarer hänvisas till era egna inlägg och inte till mina, då kommentarfältet inte är något klotterplank! Övriga kommentarer uppskattas och glädjer mig.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0