Aerobicpass och nässelutslag

Jag får litet ångest över att jag uppdaterar såpass sällan numera. Den gamla tvångstanken var jag prompt måste ha en jämnt uppdaterad dagbok med inlägg antingen var eller varannan dag kommer tillbaka när jag ser hur oregelbundna uppdateringarna blir (faktum är att jag startade heartsick.blogg.se i augusti 2005 och i mitt första inlägg skrev om min nyinköpta Underwood No. 5 och ångesten över att börja en riktig gymnasielinje, men raderade samtliga inlägg då de blev så sporadiska - tänk så fantastiskt om jag faktiskt haft kvar dem; då hade min blogg varit en av de tidigare). Jag vill ha jämnhet i vardag såväl som ansikte (att jag aldrig kommer få en sådan kropp har jag respekterat då det tåget aldrig kom; därför blir ansikte i stället extra viktigt) och blogg. Det får inte ha gått en månad mellan det äldsta och nyaste inlägget på förstasidan.

I torsdags fick vi veta resultatet på spanskaprovet, och gissa om jag kommer att mjölka på mina 95 av 100 poäng (d.v.s. MVG) i en evighet! Nu var det  förvisso väldigt enkelt och samtliga i gruppen blev godkända, men jag är ändå stolt som en påfågel. En påfågel med enorma nässelutslag* på båda sidor om och under brösten, som senare under natten spred sig ner mot magen.

På kvällen mötte jag nämligen upp E och T för att gå på mitt första aerobicpass på Helex, och gissa om jag kände mig malplacerad. Med mest tyngd i gumpen var jag den enda heffaklumpen i byggnaden, och då jag både är vänsterhänt/vänsterfotad och helt saknar koordination behöver jag nog inte ens säga hur det gick, men så mycket kan jag säga; att säger någon höger ben bak kan man ge sig fanken på att jag tar det motsatta. Jag klarade inte ens av att ta ett enkelt v-steg och blev minst sagt avskräckt då min höggravida lärare som också var där gjorde bättre ifrån sig, men samtidigt måste man ju ta saker för vad de är. Jag är ur form och det är klart att det är genant att göra varenda rörelse fel när man står framför en gigantisk spegel och blir sedd av 30 personer, men fortsätter man att ge upp så fort något inte vill sig kan man aldrig förvänta sig förbättring. Jag är helt klart på att fortsätta gå och testa fler aktiviteter, eftersom smärtan likt barnafödande är temporär. När man väl sitter på bussen hem känns det riktigt skönt att man gjort något. För egentligen är det inte träning i sig jag ogillar, utan det att bli röd och genomblöt i svett och behöva visa detta för omgivningen. (Och på tal om att sitta på bussen hem, ber jag om ursäkt till den främling jag stirrade ut i tre minuter då jag blandade ihop denne med en bekant. Om personen mot förmodan läser: Jag är inte galen, jag är inte ute efter dig, bara usel på att känna igen folk.)

Eftersom det senaste halvåret i mitt liv varit mer stillasittande än nånsin (innan motionscyklade jag ju och hade åtminstone skrapat ihop litet kondition, vilken nu är som bortblåst) och min kropp inte är van vid mycket rörelse är det lätt hänt att saker och ting börjar röra sig, och då talar jag inte om benen. Då de tabletter jag äter orsakar hård mage och mitt matintag numera är tämligen litet, är jag endast i behov av att göra mina behov en gång i veckan. Utan att vara för detaljerad kan jag säga att jag fick avbryta passet för att uppsöka damrummet och återkomma lagom till stretchen. Lyckligtvis(!) uteblev tarmtömningen och jag slipper skriva att jag drabbades av akut rännskita på offentlig plats (och precis här blev det plötsligt ganska onödigt att försöka förmildra situationen genom att inte "vara för detaljerad").

Efteråt var vi en liten stund i gymmet var E och T lät sina starka muskler jobba, medan jag mest ägnade mig åt att krampa och hetsdricka som en vilde i öknen ur en rosa Hello Kitty-vattenflaska, efter att ha gjort några armövningar. Jag kände mig uttittad av de biffiga karlarna och slanka fitnesstjejerna, men tänker som så att jag hellre är ett fetto vid en träningsmaskin än ett fetto uppkrupen i soffan med en chipsskål i knäet. Det kom förbi två kvinnor och frågade om någon av oss var sugen att gå på Cleo a.k.a. Klamydiagrottan varpå jag hojtade till ett "JA!" och fick en fribiljett till lördagens schlagerkväll från 25+ (dock var jag inte det minsta intresserad, inte heller fyllda 25). Antagligen tyckte de synd om mig eftersom ingen skulle ragga på mig på det där gymmet, och trodde att jag skulle få bättre napp på en mörk nattklubb?

När jag kom hem och klädde av mig för att duscha upptäckte jag utslagen, och det kliar så att jag håller på att förgås! Jag har haft det en gång tidigare i vinter och det var när jag stack ned mina iskalla händer i bh:n för att värma dem (klokt drag, jag vet). Eftersom jag tränat förr och aldrig haft detta problem beror det med största sannolikhet på att jag inte längre tar allergimedicinen jag gjorde p.g.a. Daisy när jag bodde hemma. Ett sätt att undvika nässelutslag är nämligen med Aerius. Uppenbarligen är det bara att gå tillbaka till läkaren och tala om att jag måste få dem utskrivna på nytt, för jag kan ju omöjligt träna om dessa skall uppstå varje gång jag gör det. Å andra sidan kan det vara skönt att börja ta dem igen, eftersom jag då kan borra ned huvudet i min ludna dotter de få dagar jag träffar henne, utan att drabbas av andnöd. Borde egentligen ta en bild för att visa hur mycket det är, men känner inte för att visa upp mina hängbröst. Nej, om man skulle dra fram rivjärnet ur kökslådan och klia litet till...
 
*Nässelutslag (urtikaria) är en intensivt kliande hudsjukdom som beror på att den klådframkallande substansen histamin frisätts i huden. Klådan är brännande. För det mesta försvinner utslagen av sig själv inom några dagar, men det är också vanligt att besvären kommer och går under den närmaste veckan. Namnet kommer av att det liknar utslag från brännässlor.

Kommentarer
Postat av: Jenny

"...egentligen är det inte träning i sig jag ogillar, utan det att bli röd och genomblöt i svett och behöva visa detta för omgivningen."



- Just så är det för mig också.

2009-02-15 @ 12:59:05
Postat av: Jackie

Fan vad duktig du är!

2009-02-15 @ 13:13:49
URL: http://ultraflesh.blogg.se/
Postat av: vifsla

Jag och Urticarian kamperade ilag i över ett år. Gräsliga gräsliga sjukdom!!

2009-02-15 @ 16:16:16
URL: http://www.vifsla.blogspot.com
Postat av: Cecilia

Jenny: Det är jobbigt. Svårt att träna när man inte vågar ta i p.g.a. människorna omkring en. :(



Jackie: Detsamma, detsamma!



Vifsla: Hur blev du av med dem? Allergitabletter? Jag visste inte ens att jag hade detta problem förrän i torsdags. Surt, riktigt surt. Jag har kliat som en vanvettig med skrubbhandskarna. En sak jag undrar över; sprider det sig om man kliar utslagen och sedan tar på en annan kroppsdel?

2009-02-15 @ 16:20:54
URL: http://heartsick.blogg.se/
Postat av: Anna

Grattis till fint resultat på spanskaprovet!!!!





jag blir röd och svettig ändå, oavsett om jag tränar eller inte (alltså genomsvettig, det rinner från mitt huvud så jag gillar när det regnar på sommaren för då syns det inte), så jag gillar att vara på gymmet då det åtminstoen känns mer legitimt att vara röd och svettig (än tex på jobbet då det ser ut som att jag duschat istället för att städa dusharna)

2009-02-16 @ 13:34:50
URL: http://viktigtbeslut.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Anna: Thanks! Hur kommer det sig att det är så illa? :/ Har det med körtlarna att göra? Jag har ju noll kondition själv, flåsar vid minsta ansträngning (men gör allt för att hålla stönandet inom mig, hah) och börjar svettas av i princip all värme (starka lampor är djävulens påfund), men det verkar hålla sig nedanför huvudet i alla fall. Om vi bortser från t-zonen där jag alltid är svettig, då. Men jag håller med om att det känns mer legitimt att vara röd på gymmet, än när man går runt till vardags och svettas.

2009-02-16 @ 13:47:51
URL: http://heartsick.blogg.se/
Postat av: Sarah

Jag har också problem med nässelutslag och jag har fått Atarax på recept. De är absolut bäst mot utslagen och klådan, för mig fungerar inte de "vanligare" medicinerna som Aerius även om jag äter dem också eftersom jag inte tål hunden våran. Har du akuta besvär och vill testa Atarax så maila mig, du kan alltid hämta två tabletter här och prova, jag vet hur hemskt det där är.

2009-02-16 @ 17:00:09
URL: http://www.tjockisbloggen.se
Postat av: Anna

jag vet inte varför det är så, jag har alltid haft ett varmt huvud : ) ska testa att tunna ur håret i sommar tänkte jag och se om det hjälper...min pappa var likadan så antagligen har jag ärvt det av honom. Det är trist för det känns ju inte speciellt fräsht och speciellt itne om man gjort sig i ordning och så förstörs ens utseende av svetten.

2009-02-17 @ 15:40:46
URL: http://viktigtbeslut.blogg.se/
Postat av: Hamza

Jag fick också nässelutslag, vaknade en morgon av att det klia hela tiden... Innan dess hade jag aldrig haft utslag, varit allergisk mot något eller nått liknande. så jag drog iväg till jourcentralen där de kollade på mina utslag och sa "de ser väldigt ilsket ut" måste vara nässelutslag.. Då fick jag ett recept på Atarax 25 mg, började käka dem sen dess har det bara gått bra inga mer utslag eller klåda :D,, P.S. när jag fick utslagen då fick jag verkligen utslag som täckte mina armar, rygg, hals,låren, lite på bröstkorgen och magen det var verkligen kraftiga utslag.. mitt råd är gör em läkarkontroll och få nått utskrivet men om ditt medel inte hjälper prova då atarax 25mg :D

2009-04-20 @ 05:49:43

OBS! Reklam och spam raderas. Svar på givna kommentarer hänvisas till era egna inlägg och inte till mina, då kommentarfältet inte är något klotterplank! Övriga kommentarer uppskattas och glädjer mig.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0