09.02.22

De senaste veckorna har varit katastrofala hälsomässigt sett (och eftersom jag inte har något annat än hälsan, kan man lika gärna nöja sig med att säga att de varit katastrofala). Har gått upp i vikt till följd av att jag inte lyckats gå ner något och därigenom förlorat motivationen, som är helt ute och cyklar någon annanstans än i mitt huvud var den hör hemma.

Jag mår konstant illa och kräks om jag måste leva på omelett och sojakorv i en dag till. Hur skall jag klara av att nå mitt mål när jag inte ens kan/orkar laga mat och aldrig finner ett recept som faller mig i smaken? Släpade mig runt i butiken i en dryg halvtimme idag, för att komma hem med en liter yoghurt och inget mer till ett tomt kylskåp. Den litern är snart slut, kan tilläggas. Därefter har jag legat hela eftermiddagen och kvällen i sängen och tittat på American Dad. Nu har man sett samtliga avsnitt efter att ha tagit sig genom Family Guy ett antal gånger och sett varenda Simpsons-avsnitt minst 30 (utom den senaste säsongen; den sämsta någonsin). Det som återstår är Futurama (som jag inte sett ett enda av då jag aldrig gillat science fiction). Är det något som rekommenderas?

På så sätt är det skönt att det är måndag i morgon. Eftersom jag helt enkelt inte får ge upp, måste jag göra allt för att ta nya krafttag. Belöningen att kunna frigöra sig från ett komplex är värd smärtan det ger när abstinensen vägrar släppa. Att inte behöva begränsas i sina klädval, att inte äckla ens omvärld p.g.a. fetma, och att någon enstaka gång kunna följa med in på ett matställe och unna sig en pizza, stripsmeny eller kletig falafelrulle utan att veta att folk undrar varför man inte går hem och river sig en morot, är min dröm. När jag kan göra detta, då vet jag att tiden är mogen för att ta itu med det som inte bara gör mig fet utan också ful.

Hålögdheten kommer inte att försvinna av sig själv (däremot kan jag tänka mig att den eventuellt kan minska något; ju mindre ansiktsfett, desto mindre kontrast) och läpparna kommer inte att bilda en fyllig välsvarvad amorbåge på naturlig väg. Nu är det dock en sak i taget som gäller. Det är svårt att samtidigt som man måste fokusera hela sin vakna tid på vikten, hinna med att göra något åt de övriga sakerna. Nu är man med andra ord inte bara fet och ful; man är fet, ful och ofräsch. Jag kan inte påstå att det får mig att hoppa högt av glädje (för jag kan ju knappt hoppa alls) men jag försöker tänka att jag kommer att tjäna på det. 2008 var ett sorgens och besvikelsens år, 2009 skall tillhöra min självförbättring. Förhoppningsvis kan jag på grund av den låta 2010 bli utvecklingens.

Jag vann en hängselkjol "i fint skick" på Tradera. Samma modell som jag i fjol köpte en oanvänd av på rean. Då betalade jag 89 och fick en påse på köpet, denna gång gav jag 179 plus frakt. Inte för att jag behöver den, utan för att ingenting på denna trasiga jord slår den ljuva "in your face"-känslan som uppstår efter att man vunnit det som någon annan skamlöst ville ta ifrån en. Slöseri? Ja. Idioti? Ja. Dags att se över sin ekonomi? Gissa.

Kommentarer
Postat av: Molly

du är asduktig ändå, 7,7 kilo är MYCKET! och beundransvärt. svulla i nån dag och kämpa sedan på igen?

2009-02-23 @ 17:22:08
Postat av: Anni

Cecilia, jag tvivlar på att du har fetma. Men jag känner igen känslan. Jag känner mig alltid utstirrad när jag äter.



Jag rekommenderar inte Futurama. Scrubs, South Park, House och Heroes däremot. Sen är Prozac Nation och Virgin Suicides de ultimata deppfilmerna om du frågar mig.

2009-02-23 @ 19:29:53
URL: http://eyecandy.devote.se
Postat av: Cecilia

Molly: Jo, fast har man mycket att ta från är det ju inte så mycket egentligen. Personer som genomgår gastric bypass brukar ju förlora flera kilo i veckan efteråt. Nå, jag har svullat nog mycket, måste försöka gå tillbaka till att vara "nyttig".



Anni: Varför tvivlar du på att jag har det? Det är ingenting jag säger bara för att jag känner mig fet, jag är det faktiskt och kommer att vara tills jag gått ner 10 kilo till. Då är jag "bara" överviktig.



Haha, OK. Då är kanske Futurama något för mig, i så fall. Tittar varken på Scrubs, House och Hereos, och tycker omnämnda filmer är vansinnigt dåliga.

2009-02-23 @ 21:58:33
URL: http://heartsick.blogg.se/
Postat av: Anni

Jag tvivlar på det därför att min mor har fetma och verkligen är... jättetjock. Och jag har så svårt att tänka mig att du skulle kunna vara det, men så klart vet jag inte.



Själv har jag aldrig varit nära eller haft fetma vad gäller BMI, men jag har varit på gränsen till bukfetma. Jag tror att det var det som gjorde att jag hamnade i bulimiträsket från att ha vandrat i hetsätningssörjan.

2009-02-24 @ 00:17:03
URL: http://eyecandy.devote.se
Postat av: Molly

Jo, det är ändå otroligt mycket på en relativt kort tid. Tänk på det! Även om du tycker du har mycket kvar. Du har klarat dig skitbra ju, utan operationer och sådant kludd. Ja har själv -1kg i veckan som mål och vet hur jävla jobbigt det kan vara haha.

2009-02-24 @ 18:04:44

OBS! Reklam och spam raderas. Svar på givna kommentarer hänvisas till era egna inlägg och inte till mina, då kommentarfältet inte är något klotterplank! Övriga kommentarer uppskattas och glädjer mig.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0