Antagningsprov och Imovane

 

Antagningsprov till Skådespelarprogrammet 26/10. Jag fann min 100 sekunder korta monolog nästan omedelbart i den bok jag greppade på väg ut från biblioteket enbart för att slippa gå hem tomhänt. Jean Cocteaus 'Den sköne likgiltige', skriven 1940 för Édith Piaf, handlar om en kvinna som försöker hantera sin kärlek till en man som ställer sig kallsinnig till de känslor han är föremål för. Skrämmande träffsäker och aktuell känsla. Det kommer inte ens att kännas som ett agerande; det kommer att komma direkt ur hjärtat. Texten sitter redan då mycket av den redan har sagts. För mig spelar det ingen roll om jag går vidare (till skolan menar jag, med hjärtat kämpar jag dagligen för att slita mig loss och gå vidare); jag ser det som en spännande erfarenhet och att ens genomgå ett första antagningsprov kommer vara det modigaste jag gjort i mitt liv. Det kan bara göra mig starkare.

Och styrka är något jag behöver så mycket jag bara kan få just nu. Skolan går utför, ja hela mitt leverne gör. Jag sover inte om nätterna, somnar först vid fem-sex då jag skall upp två-tre timmar senare. Givetvis kommer jag mig inte upp vilket betyder att jag snart kommer att skrivas ut från kurserna. Som om att vara utan studiemedel denna termin inte är nog. Idag missade jag lektionen med; nu berodde det dock inte på försovning utan läkarbesök. Efter veckor av uppskjutning bokade jag en tid och fick träffa en läkare som skrev ut Imovane åt mig. Jag hoppas att det kommer bli enklare vid insomningen nu, att det inte skall krävas tio Simpsonsavsnitt per natt för att jag skall försvinna. Situationen som den ser ut nu är ohållbar; jag måste se en förändring. Annars vet jag inte hur länge till jag står ut.

Uppdatering: När jag googlar pjäsen ser jag att kvinnan omskrivs som C i filmatiseringen från 1957.  Vad är oddsen?

Kommentarer
Postat av: Elin

Åh, vad kul! Heja, heja! Ska hålla tummarna för dig!



Din blogg har fått mig helt obsessed! Man bara väntar o väntar på nästa inlägg o känner ofta igen sig i det du skriver. Och du skriver SÅ BRA.



KRAM till dig!



//E

2009-10-09 @ 21:49:51
Postat av: Josefin

Haha gör du ? ^^

2009-10-09 @ 22:39:26
URL: http://pinkdelicious.blogg.se/
Postat av: Vifsla

Det kommer att gå skitbra!! Och jag säger inte LYCKA TILL!!

2009-10-10 @ 09:00:36
URL: http://www.vifsla.blogspot.com
Postat av: Lovisa

Lycka till med uttagningen! Du kommer äga dem alla, big time. Tack för en underbar blogg, kramar!

2009-10-11 @ 04:08:16
URL: http://lolloo.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Tack så mycket. Hoppas det går vägen, vi får väl se. :)

2009-10-12 @ 03:02:17
URL: http://heartsick.blogg.se/
Postat av: e

Håller tummarna för dig, du hade passat perfekt som skådespelerska(?)!

2009-10-13 @ 00:26:01
URL: http://maaaybee.blogspot.com
Postat av: Anonym

bokade du tid på vanlig vårdcentral eller gick du till en husläkare? har också extrema problem med sömnen och skulle behöva veta vart man vänder sig :)

2009-10-13 @ 19:02:54
Postat av: Cecilia

E: Tack, vad snällt!



Anonym: Jag ringde till vårdcentralen och fick träffa en läkare där.

2009-10-14 @ 13:09:07
URL: http://heartsick.blogg.se/

OBS! Reklam och spam raderas. Svar på givna kommentarer hänvisas till era egna inlägg och inte till mina, då kommentarfältet inte är något klotterplank! Övriga kommentarer uppskattas och glädjer mig.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0