Matlagning for dummies: Ugnsgratinerad färsfylld paprika/aubergine


"If you want to eat something, eat a bell pepper. Crave something sweet? Eat a bell pepper. Want a beer? Bell pepper!"
- Nutritionisten som "went from fat to all that" i säsong 19 av Simpsons.

Detta är en sådan rätt som ser betydligt äckligare ut än den är. Du kommer aldrig att få en ugnstillredd grönsak med ost att se läcker ut. Så är det bara. Förlita er i stället på betyget 4 av 5 överblivna paprikor i kylen som måste användas innan de förstörs.

Paprika eller aubergine (eller aborigin, som jag av ren vana säger trots att jag vet hur inkorrekt det är) är helt enkelt en smaksak; därför står båda med. Jag använde aubergine första gången, men hade paprika hemma senast och föredrar det (allra helst grön).

Följande mängd mättar två till fyra munnar, beroende på grönsakernas respektive munnarnas storlek:
  • 2 stora paprikor/auberginer
  • 1 paket quorn- eller sojafärs (à 300 g)
  • 1 gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 riven morot
  • 2 dl tomatsås (se busenkelt recept nedan)
  • 1 burk kidneybönor
  • 1 dl riven ost
  • Olivolja (jag har endast raspolja hemma, det fungerar lika bra)
  • Salt och peppar
Busenkel tomatsås (orkar man göra en mer avancerad sås är det fritt fram; jag är en lat kvinna och skjuter upp detta experiment)
  • 300 g paserade tomater
  • 1 smulad grönsaksbuljongtärning
  • 1 krm cayennepeppar
  • 1 dl crème fraiche
Blanda samtliga ingredienser och koka upp. Salta vid behov.
Sätt ugnen på 200 grader. Dela dina grönsaker på mitten gröp ur dem. Ringla över litet olja (eller var grisiga som jag och smeta ut det över hela grönsakerna så att skalet inte blir för torrt i ugnen), salta och peppra halvorna. Grädda i ugn ca 20 minuter.

H
acka löken och pressa vitlöken medan du väntar. Fräs upp det i litet olja tillsammans med färsen och morötterna. Häll i tomatsåsen och låt puttra på svag värme i ett par minuter. Häll sedan i bönorna och låt puttra ytterligare 10 minuter. Salta och peppra.

Lägg färsröran på grönsakshalvorna och toppa med den rivna osten. Gratinera i ugnen i ca 15-20 minuter.
Servera med grönsaker om så önskas (det är jag dock också för lat för). Smaklig måltid!


Kommentarer
Postat av: fanny

Otroligt bra mat det där.

2010-04-26 @ 22:29:43
URL: http://intefanny.wordpress.com
Postat av: Cecilia

Fanny: Riktigt god och mättande! Lätt att variera fyllning och grönsak med så man ej tröttnar så fort.

2010-04-26 @ 22:57:41
URL: http://heartsick.blogg.se/

OBS! Reklam och spam raderas. Svar på givna kommentarer hänvisas till era egna inlägg och inte till mina, då kommentarfältet inte är något klotterplank! Övriga kommentarer uppskattas och glädjer mig.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0