Cafédrömmar och matsedlar


När jag var på Örnäset tidigare idag passade jag på att baka en sats (i mitt tycke) gudomligt goda chokladbiskvier. Några blev till och med riktigt tjusiga, nästan i klass med de aprikosbottnade vämjeligheterna från Delicato. Nu är det stora problemet hur jag skall kunna lämna dem i fred i frysen i två dygn. Ja, är det något jag är bra på (förutom att komma på fantastiska idéer jag inte har kreativitet nog att förverkliga) så är det kakbak. Man skulle kanske kunna tro att det är boven i fettet som hänger längs min kropp, men baka åt mig själv har jag ju inte gjort sedan jag flyttade hemifrån (när jag väl bodde hemma var det en annan femma - nu är det enda som finns hos mig de absoluta nödvändigheterna; allt för att jag inte skall riskera att falla in i hetsätandet, som tog mig upp 30 kilo på tre år, igen). Ränderna går dock i stil med bristningarna aldrig ur.

Min medelålders dröm (det vill säga när jag insett att jag inte kommer lyckas med det jag verkligen vill och därför måste sadla om helt) är att ha ett 40-talsinrett café vid namn Violas Vetekatt (nej, jag har inte stulit det från Vetekatten, mitt namn är flottare - ja, allt med ett förnamn före är flott!). Inte för att jag uppskattar caféer - jag fullkomligt avskyr att vistas på dem i egenskap av gäst, och stör mig på merparten av de antingen kvasiintellektuella, kompisskvallrande eller barnvagnsdragande cafébesökarna (i min fantasi har jag kommit över detta när jag är medelålders och omsadlad - förmodligen är jag i framtiden något mer serviceinriktad utan att behöva spela teater). Gör jag det någon gång är det för att 1) jag mot förmodan träffar någon jag inte sett på länge, och man vill ha någonstans att samtala utöver en parkbänk 2) klippt håret/köpt en ny jacka och vill visa upp mig för någon annan än min egen sorgliga spegelbild. Jag arbetar dock mer än gärna på ett!

Nu när jag kommit hem plockar jag och fejar för allt vad livet är värt. Jag skurade under badkaret för första gången sedan inflytten i augusti. Inte för att jag är en total slusk, utan för att den föregående hyresgästen förmodligen var det, och inte ens rengjort efter sig. Då jag är livrädd för eventuella småkryp som kan tänkas gömma sig där under har jag inte ens vågat titta efter. Som tur var fanns inget annat än det svarta damm som klistrat sig fast mot den rosafärgade plastmattan.

Som ni hör har jag blivit en riktigt god husmoder (minus hela modersrollen). Jag har till och med gjort i ordning en präktig sjudagarsmatsedel från och med onsdag. Eftersom varken jag eller N är några mästerkockar, och jag gett mig sjutton på att övertyga N (som är mer kräsen än han vill erkänna) om att vegetariskt inte lämnar något att sakna bara man (till skillnad från mig) kan laga mat, har vi en alldeles utsökt middagsvecka framför oss, som jag omsorgsfullt snickrat ihop (och samtidigt tagit hänsyn till ekonomin och vad som finns hemma). Till lunch är det havregrynsgröt eller smoothie som gäller.

Onsdag 27/1: Marinerade quornfiléer, potatisgratäng och sallad (dyrt, onyttigt och tidskrävande, men klart värt det)

Torsdag 28/1:
Haggans linssoppa och Lingongrova (bästa kombon!)

Fredag 29/1:
"Nåt gott" (med andra ord för syndigt för att ens skriva ut på en präktig matsedel - jag sätter 100 kronor på tacos följt av Cream Cheese-chips doppade i den cheese dip som blir över - herre jösses, jag vill trycka i mig en Stacker-burk och sedan sätta mig i det hörn jag får plats i och skämmas bara jag nämner det!)

Lördag 30/1:
Broccolipasta med senapskryddad fejkonsås

Söndag 31/1:
Haggans broccoligratäng

Måndag 1/2:
Haggans Quornwraps

Tisdag 2/2:
Böngryta med blandade rotfrukter och bulgur

Onsdag 3/2:
Quorn- och champinjongryta med fullkornstagliatelle och sallad

Note to self: Detox i februari!


Kommentarer
Postat av: Stella

I approve of "nåt gott"...classic! :D

2010-01-24 @ 21:32:54
Postat av: Sara

Gud så gott det där såg ut! Hoppas du haft en bra helg :)

2010-01-25 @ 00:21:29
URL: http://milktonium.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Stella: Hahaha. ;)



Sara: Tack, de var nästan för goda :)

2010-01-25 @ 08:50:16
URL: http://heartsick.blogg.se/

OBS! Reklam och spam raderas. Svar på givna kommentarer hänvisas till era egna inlägg och inte till mina, då kommentarfältet inte är något klotterplank! Övriga kommentarer uppskattas och glädjer mig.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0