Haggan tipsar: Kvällens filmer

På SVT2 visas 22:25 Fritz Langs "Scarlet Street" med Edward G Robinson och Joan Bennett. En film noir-klassiker som gavs ut på det ståtligaste datumet av dem alla (28/12 - min egen och den rörliga bildens gemensamma födelsedag) 1945. "Kallhamrad thriller" kallade man den då den kom, idag drama med inslag av svart humor.

Ni lyckostar med min ögonsten i dumburken (TCM) kan göra ert bästa för att försöka njuta av "Jag vet vad du gjorde förra sommaren" (jag gjorde ingenting - vad gjorde ni?), men jag skulle rekommendera den film som börjar drygt 4,5 timmar senare på samma kanal. 01:45 närmare bestämt. Även här får ni ta del av herr Robinson, då i sällskap av radarparet Lauren Bacall och Humphrey Bogart i "Key Largo" från 1948. Ytterligare en sådan film var person med intresse för filmhistoria bör ha sett innan hon trillar av pinn. "Endast lämpad för vuxna"? Avgör själv.

Kommentarer
Postat av: Njing

Scarlet Street är verkligen ett bättre namn än den svenska översättningen "Kvinna i rött".

Jag som hade tänkt sova inatt, men Key Largo lät ju sannerligen intressant också, så sova får jag göra någon annan gång.

2008-07-01 @ 12:35:50

OBS! Reklam och spam raderas. Svar på givna kommentarer hänvisas till era egna inlägg och inte till mina, då kommentarfältet inte är något klotterplank! Övriga kommentarer uppskattas och glädjer mig.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0