Ett fett klädsamt inlägg

Varför sträcker sig Missy Elliotts Adidaskollektion inte större än till storlek 42 då missen själv drar större än så? Kommer hon över huvud taget i sina egna kläder? Samma princip gäller G Units damkollektion som slutar vid samma storlek medan herrarna gott kan dra 120 centimeter kring magen och fortfarande beställa fräscha jackor med over size-effekt. Har de någon aning om hur mycket bukfett det är? Det motsvarar storlek 60 bland kvinnor - när har vi någonsin sett en kvinna med storlek 60 bära ett moderiktigt plagg? (Hur ofta ser vi en kvinna med storlek 60? Inte ens nuvarande skolans nuvarande rektor drar det.) Det har aldrig hänt, och jag spenderar mycket av min vistelse utomhus till att titta åt överviktigas håll eftersom jag är besatt av att i hemlighet jämföra mig med och studera andra som skiljer sig.

Detta är som ni givetvis förstår retoriska frågor, för jag vet att vi alla redan känner till svaret, men det kommer inte att upphöra att uppröra för det. Inte för att jag vill ha kläderna och det rör mig därför, utan för att jag är trött på att som kvinna förväntas ha en slank kropp för att vilja och kunna bära vissa plagg eller en viss stil, medan en man kan lida av 100% självförvållad fetma men fortfarande bli sedd som sund och sportig så länge han slänger på sig ett par joggingskor: Han kan till och med trycka ett superskrov utan att den bilden förändras. Inte ens hans välbyggda gäng som samtliga (inklusive han själv) är måttligt snabba på att hitta rätt och fel på förbipasserande kvinnokroppar ser något fel eller ens en motsägelse i det.
Slutsats: Alla älskar fräcka träningskläder, men ingen låter bli att äcklas av övervikt (bland kvinnor). Det man glömmer bort är att man för att kunna minska denna måste träna, och för att vilja fortsätta röra på påkarna är det inte ett minus att ha något snyggare än ett sänglakan kring kroppen att göra det i.

Jag vet att detta är ett ämne som få reflekterar över och fler finner ointressant då de flesta lyckligtvis inte har någon erfarenhet av problemet, men eftersom jag själv tillhört den skara som kunnat spendera timmar i ett köpcentrum utan att hitta ett enda plagg som både min kropp och jag gillade är det något jag faktiskt känner för. Idag kan jag, uppenbarligen, hitta kläder då jag åldrats och min stil mognat - jag vill inte längre klä mig som mina jämnåriga och prompt shoppa på ungdomsavdelningen - men det är fortfarande inte enkelt. Långt ifrån alla (läs: snygga) nederdelar finns att tillgå i min storlek, i åtta fall av tio så gör de inte det och de två undantagen sitter alltid snävt. Affärer som Vero Moda, GT och VILA är med andra ord uteslutna, och även fast jag säkert kan hitta ett par överdelar där går jag ogärna in i dem därför att det är alltför påfrestande psykiskt: Även fast jag säkert kan hitta ett par överdelar så vet jag ju att jag inte är välkommen.

Kommentarer
Postat av: EvE

Och hur kommer det sig att jag känner att alla i motionsspåret glor på mig och tänker "fetto" när jag tränar, när jag själv ser en annan överviktig och tänker "åh, så duktig han/hon är!"? Kanske för att jag själv förstår hur svårt det kan vara att dra på sig sina illasittande träningskläder och ge sig ut för en träningsrunda där man känner att man konstant blir bedömd av övriga i närheten. Jaja, jag tänkte bara säga; Jag förstår precis vad du pratar om. Jag finner det så ångestframkallande att köpa kläder till min sk "kurviga" underdel att jag för tilfället har gett upp och därför bara äger två plagg att byta med till underkroppen. Aningen problematiskt när man är klantig "spill-mästare". Kram på dig!

2008-03-05 @ 12:57:25
Postat av: Anonym

Intressant inlägg!

2008-03-05 @ 13:08:54
URL: http://georges.blogg.se
Postat av: Nancy

Klockrent!

... Jag kommer ihåg en händelse när jag var i en butik och insåg att jag drog den största storleken (jag har strl 40) och de hade ingen över det. HALLÅ?!!

Det är ett STORT problem med dagens ideal. Smalhetshysterin har tagit över folks huvuden. Något som jag verkligen blir trött på är alla människor som går runt och tycker (samt deklarera vitt och brett): smal=hälsosam.
Studier genomförda inom detta område visar att de som lever längst (genomsnittligen) är folk med BMI mellan 25-30 (alltså övervikt) medan de som lever kortast har BMI 18 och under. Så hur jävla hälsosamma är alla benknotor eller folk som skryter med att de passar i barnkläder?!
Haha blev ett långt inlägg men men...

2008-03-05 @ 16:10:17
URL: http://negativenancy.blogg.se
Postat av: Kristina

Så bra skrivet!
Det är underbart att läsa dina ord.

2008-03-05 @ 23:28:51
Postat av: emsan

Jag kan ju säga att missy knappast drar (iallafall drog har inte sett henne på ett tag) storlek 42.. jag är smalare än henne och drar själv storlek 42-44.
Iofs beror det ju på ens kroppsbyggnad men det är sjukt hur denna kropphets påverkar alla.
Ha självförtroende, alla är vackra på sitt sätt!
bra blogg förresten.. :)

2008-03-06 @ 10:54:05
URL: http://emeliebard.blogg.se
Postat av: lovingnurse

svar från min blogg: Ja precis. det jag tänkte på när jag såg dem jävla ungarna. och att deras morsor har mage till att köpa sånt till dem? :(

2008-03-06 @ 14:46:11
URL: http://lovingnurse.blogg.se
Postat av: lovingnurse

svar från min blogg igen: Man måste göra det ibland verkligen. jag måste verkligen fortsätta men nu är jag hos min pojkvän och han har ingen mixer och så har jag ont i tänderna så kan knappt äta några frukter ändå.

Jag kör bara på en enkel smoothie. mjölk och dem frukterna jag gillar. inget socker eller tillägg utan bara blanda som det är blir skit gott :)

2008-03-06 @ 14:50:58
URL: http://lovingnurse.blogg.se
Postat av: Camilla

Hur stor är missy eliott egentligen? jag har tänkt på det där när jag sett hennes videor på tv. Hon ser ju ut som en dvärg och inte alls speciellt tjock/stor/amerikansk. >.

2008-03-06 @ 16:01:42
URL: http://finkelfukk.blogg.se
Postat av: Marie

Kan bara hålla med.

2008-03-06 @ 19:53:41
URL: http://skosoet.blogg.se
Postat av: Tusse

Måste bara skriva att jag verkligen gillar din blogg. Hittade just hit efter att du har kommenterat i min blogg. Du skriver bara så bra tycker jag och om seriösa saker som får mig att verkligen tänka efter. Keep it up!

2008-03-09 @ 23:21:23
URL: http://tusseludd.blogg.se

OBS! Reklam och spam raderas. Svar på givna kommentarer hänvisas till era egna inlägg och inte till mina, då kommentarfältet inte är något klotterplank! Övriga kommentarer uppskattas och glädjer mig.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0