Hur skall man älska nån som har älskat nån förut?



Det spelar ingen roll att jag hatar att citera eftersom det får en att framstå som någon som saknar ord, och ord har jag alltid för många av. Jag lyckas bara inte få dem ur mig längre. Hur skall man älska nån som har älskat nån förut? är det mest aktuella som existerar just nu, och det upptar hela min vakna tid.

Det går inte en minut utan att jag tänker på sådant/sådana han gjort, erfarenheter han haft som jag aldrig kommer att få. Jag vet att vad jag än säger och vad jag än gör, så har han hört eller varit med om det förut - med någon annan. Hela min existens i hans liv är totalt överflödig och jag känner mig ovälkommen; det sista jag vill är att träffa någon av hans vänner och inkräkta på hans territorium, hans liv. Jag är ointressant, har ingenting där att göra, ingenting att erbjuda - han har helt enkelt ingenting att hämta hos mig. Han har ju redan varit med om allt förut. Allt jag kan ge honom och allt vi gör tillsammans blir bara upprepningar för honom. Det gör mig gråtfärdig, och framför allt får det mig att skämmas: Jag har aldrig haft ett förhållande under mitt vuxna liv (två misslyckade distansrelationer i min tidiga tonår som båda slutade i bittert fiendeskap är allt jag har att skryta med), och allt jag gör med honom är nytt för mig, medan ingenting är nytt för honom (ingenting utom objektet som bytts ut, i detta fallet jag). Den glädje jag känner över att få vara och göra saker med honom suddas snabbt ut och övergår till värkande ångest och skam när jag kommer på mig själv bli barnsligt förtjust över saker han gjort otaliga gånger med flera andra människor. Människor som vare sig är vettiga eller avundsvärda, men som samtliga gjort mycket mer än jag. Vi kan vara glada tillsammans, men vår glädje kommer aldrig att bli delad eftersom den ligger på så enormt olika plan, och det gör mig ledsen eftersom saker hade kunnat vara bra om det inte var för de demoner som ständigt talar om för mig hur värdelös och ersättbar jag är. Jag vill inte ha det så - jag orkar inte ha det så - men kommer inte ifrån det.

I stället för att glädjas åt vad jag har (någon som säger sig tycka om mig), gråter jag över sådant som varit. Sådant han varit med om och inte jag. Somliga blir svartsjuka; jag får mindervärdskomplex, hänger mig fast och ältar in i det oändliga. Svartsjuka orsakas av att saker är föränderliga, medan min ångest kommer ur något som inte går att ändra. Det är just det som plågar mig. Jag kan finna mig i saker som äcklar mig, men kan aldrig komma ifrån att han varit förlovad och sambo (d.v.s. en nästan gift man) och den enda romantiska dröm jag haft är för evigt krossad, ty jag kommer aldrig bli något mer än "den nya kvinnan". Jag har inga fantasier om att erövra en oskuld och att människor (läs: alla utom jag - det finns ingen anledning till att någon någonsin, någonstans, skulle ha älskat mig) har ex har jag inga problem att acceptera, men att ha "tagit över" någon som varit nära att bli någons äkta make, hörde verkligen inte till min bild av hur kärleken skulle se ut. Att veta att det funnits någon som varit av en så mycket större betydelse än vad man själv nånsin kommer bli, tär på mig och får mig att ifrågasätta vad meningen med att vi över huvud taget träffas är, när saker uppenbarligen varit mycket bättre. (Andra saker får mig att ifrågasätta om vi över huvud taget passar ihop, och jag slits mellan att tycka att det är fruktansvärt bara att tänka tanken och att faktiskt undra om det inte är så det är: Han äter kött, jag är vegetarian; han tycks inte ha ett politiskt intresse, jag har det; han är en popkille i själen, jag hatar pop av hela mitt hjärta; han hånar reggaemusik, jag gillar det; han har levt loppan i Stockholm, jag har levt i princip isolerad i mitt hem i Norrbotten; han skulle nöja sig med en fika - behöver jag säga att jag hatar att "ta en fika"? - och konstutställning så vore hans dag gjord, jag behöver betydligt mer för att bli tillfredsställd. Han äcklas dessutom av feta men verkar trots det inte ha greppat att det är just det jag är - fet! Jag vet att han skulle känna sig mer bekväm med en nätt 50-kilostjej han kan lyfta upp och känna sig stor och stark i sällskap med, snarare än att vara med någon som väger lika mycket som han själv. Vi uppskattar inte samma samtalsämnen då han drar sig från att prata om allt som känns jobbigt medan jag vill ventilera mig. Vi delar varken humor eller kulturell smak, och kommer således aldrig att kunna gå varken på fest eller andra tillställningar ihop och göra båda nöjda. Och så fortsätter det... Ändå känns det som att jag kan ha överseende med det, eftersom jag tycker så mycket om att vara med honom. Frågan är: Räcker det?)

Att vi "inte lever på 1940-talet" som jag fått höra ett antal gånger och att man skall leva i nuet kan jag förvisso hålla med om. Det är nuläget som är det huvudsakliga, men vad hjälper det mig när att jag är en kvinna i mängden är ett faktum? Tårarna kommer inte ta slut bara för att jag intalar mig att rycka upp mig och lägga ned det destruktiva tänkande som enbart får mig att må sämre och slukar energi från båda som ett dåligt ouppladdningsbart batteri. Jag önskar att jag kunde eftersom det egentligen inte finns så mycket att tala om; det verkar bara finnas två vägar ut om jag inte lyckas komma från detta. Den ena är att bita ihop och dödas inifrån, den andra att gå skilda vägar och dödas inifrån. Väg två är egentligen inte ett alternativ eftersom jag vill vara med honom. Jag längtar tills vi ses på söndag (trots att jag kommer vara skamsen eftersom han vet hur jag känner; det kanske är dumt av mig att tala ut om sådana saker - ibland är det bättre att bara hålla allt inom sig för att slippa göra bort sig totalt och framstå som mentalt handikappad), men min ångest kommer inte att gå upp i rök för att någon kallar mig en besatt drömmare med stenåldersvärderingar. Jag tycks komma att dö inifrån oavsett, och just nu spelar det kanske inte någon roll. Jag ser ändå ingen anledning till att leva när man aldrig någonsin tillåts må bra. Rösten i huvudet påminner en ständigt om det dåliga och tystnar aldrig.

Jag tänker oftare på hans f.d. partners, än vad jag tänker på oss. Det förflutna slår ut nuet och alla eventuella tankar om framtiden. Tanken att det ens skulle finnas ett oss (fast det ändå/det har bara gått fem månader) vågar jag inte ens tänka. Det känns alldeles för skrämmande och eftersom hela mitt liv varit en enda lång besvikelse kantad av ensamhet och sorg, råder inga tvivel om att detta kommer sluta på samma vis. Det är väl klart som fan att jag inte skall få till det. Blotta tanken är ju absurd! Är det något jag har erfarenhet av är det att vara obetydlig. Det är knappast någon skillnad den här gången heller, och det är bara så jävla sorgligt.

Jag känner mig oerhört fånig som hakar upp mig på sådana saker, eftersom jag vet att jag är den enda som tänker i dessa banor. Sedan blir jag förbannad och undrar varför i helvete jag alltid skall vara den som tvingas acceptera allt, bara för att "det är sånt folk gör". Folk förlovar sig gång på gång, folk dejtar, folk drar hem folk från krogen och knullar upp främlingar, folk är odrägliga och promiskuösa och eftersom folk gör sånt måste den minimala skara som inte fungerar på samma vis acceptera det med ett leende. "I helvete heller!" Sedan övergår ilskan återigen till sorg eftersom jag vet att det måste vara mig det är fel på, som inte kan hänga med i dagens vilda svängar, och det är då ett seriöst självmordsövervägande görs, som inte blir av när jag för en kort stund tänker på hur fina saker skulle kunna vara men självklart inte är. I mitt huvud finns det tydligen endast plats för kaos och mörker. Lycka och kärlek är två ting jag inte kan beskriva eftersom jag aldrig fått erfara dem, och skulle jag vara i närheten av någotdera blir jag livrädd eftersom jag vet hur förgängliga de är och att jag inte kan hantera dem. Och givetvis; att jag inte förtjänar dem.

Kommentarer
Postat av: Josefine

Jag har varit med om väldigt liknande känslor. Ältande och ältande och känslan av att man inte är värd något mer. Du är värd det och även om han upplevt saker förut blir de nya om de innehåller en ny person. Ingenting är exakt samma sak. Inga människor är exakt likadana. Det finns alltid nyanser i allt.



Mitt problem var nog mest att jag kände mig liten och betydelselös i förhållande till de tidigare. Jag hade inte det och det att skryta om. Men jag är nog fan den person som varit bredast av hans tidigare. Och jag vet att det är jag som gjort honom lyckligast. Det känner jag. Och ibland räcker det, ibland inte.

2010-03-26 @ 17:16:30
URL: http://matchesyoureyes.blogspot.com
Postat av: Anna

Gammal kärlek rostar jäkligt fort när man förälskar sig i någon ny, någon annan. det finns en anledning till att gamla förhållanden spruckit, i ditt fall en anledning till att han inte blev exets make. Det är frivilligt att vara tillsammans med en människa, och det faktum att han väljer att vara tillsammans med dig bevisar ju att han vill det, annars så skulle han inte vara det. Du förtjänar hans kärlek lika mycket som vem som helst förtjänar sin partners kärlek, varför skulle just du inte göra det? vad ont har du gjort för att vara tvungen att leva utan kärlek?

2010-03-26 @ 18:25:50
URL: http://viktigtbeslut.blogg.se/
Postat av: Malin

Jag har ofta precis samma tankar. Jag tror det är därför jag inte ens vågat kära ner mig i någon på två år. Önskar att det bara kunde vara så lätt att sudda bort sådana tankar. Att inte plåga sig själv för det är man inte värd.

2010-03-26 @ 22:50:04
URL: http://www.infektia.net
Postat av: Lina

Jag tänkte också precis så i början av mitt förhållande. Vilka han varit med, hur och varför och varför han skulle vilja vara med mig och inte med dom. För min del gick det över lite efter ett tag. Jag tror faktiskt att detta kan vara en period i nya förhållanden då jag har väninnor som känt samma sak. Och han har inte varit med om det förut! Det kan aldrig vara samma sak. Det är du och han, man kliver aldrig i samma bäck två gånger. Hans tidigare förhållanden har ju dessutom tagit slut av en anledning. Försök att sluta älta och lev i nuet. Du är en fantastisk kvinna!

2010-03-27 @ 10:53:25
Postat av: louise

C, ibland e det svårt att se sitt sanna jag i spegeln och inse att du e minst lika mycket värd allt gott som vem som hellst annan. Känslan du känner är nog mer vanlig än du kanske tror för jag kan känna igen mig i många av e ord och tankar du delar med dig av. Alla vill vara den första , den sista och den speciella. men det är bara att inse faktum att tom är man tror att det är det bästa så spriker bubblan. Någonstans i verkligehten måste man finna balansen och lära sig leva med det inperfekta. Han verkar vara en fin kille som fått dig att faktiskt öpna dig igen, känna glädje och du e förmodligen mer speciell än hans ex eftersom deras väg slutade där och ni börjat på en helt annan. Ibland e olikheter bättre än likheter då man helt enkelt vackert kompliterar varandra.. =) upp med hakan, sträck på ryggen. Du är en fantastisk och oerhört vacker person och det är precis det han ser.

2010-03-27 @ 21:08:50
URL: http://louisetarden.blogg.se/
Postat av: Alv

Att man inte har saker gemensamt är inget man skall haka upp sig på. När jag var liten och tonåring så var min drömhane en långhårig, lång och stilig svartrockare med skinnrock och svarta kläder men det jag trillade pladask för var en herre som var lika lång som jag (kanske till och med lite kortare) med färgglada kläder och goa trance som favoritmusik. Inte riktigt vad jag hade tänkt mig men oj så jag trillade ned i kaninhålet.



Vackra dam, det är omöjligt för mig att säga att du skall sluta tänka på sådant som är svårt men jag hoppas verkligen att det börjar tona bort för du är en av de få som jag verkligen önskar att allt kommer att ordna sig för. Jag hittar inte ord för vad jag vill säga och det där med att sända goda tankar låter så förbannat löjligt så jag skickar fluffiga kaniner (som inte är allergiframkallande) och hoppas på att de lindrar lite.

2010-03-30 @ 06:29:47
URL: http://lavalv.blogspot.com
Postat av: stephanie

dina skriva ord (och tankar) hade lika väl kunnat vara mina, så pricksäkert.

2010-04-01 @ 09:34:27
URL: http://stffe.blogg.se/
Postat av: En som du

Jag känner oxå igen mig sjuuuukt bra. Jag ältade bara att jag var hans förhållande nummer 4 och ville hela tiden försäkra mig om att det var bättre, roligare och mer spännande att vara med mig. och dum som jag var frågade jag alltid, när det gällde allt från att pussas i en ICA-kö till att åka på weekend-resa tillsammans om jag var först. Det hela var en fruktansvärd negativ spiral, som delvis bidrog till att det tog slut efter 2 år. Och även nu efter 1,5 år är det jag mest tänker på det han gjorde innan vi ens blev tillsammans. Så mitt råd är verkligen att bryta tankarna direkt då dom uppstår, fråga inget och fokusera på nuet! Han har faktiskt valt att vara med just dig nu!

2010-04-12 @ 16:57:27
Postat av: Hon..

Det här var riktigt läskigt, det var mina ord du berättade med. Min exakta vardag.. jag har dock stått ut i 5 år.. men nu orkar jag inte mera. Delar din berättelse till punkt och pricka. Jag förtärs inombords av dessa känslor. Min partner har 3 barn! Pga det orkar jag inte längre. Jag vill uppleva den sanna kärleken och jag vill vara ensam! med min partner och göra allt de där .. för första gången. Åren går och hoppet sinar. Undrar hur länge man ska orka.. tro.. Karma!

2010-05-10 @ 16:25:25
Postat av: Julia

Som många andra här känner jag också igen mig väldigt mycket. Provat så mycket, men inget tycks hjälpa. Många anser ju att det beror på dålig självkänsla, men i mitt fall tror jag knappast det är någon anledning. Dock om man börjar fundera på olika händelser i livet kan man finna en slags "bov" till´detta.



Diggar din blogg och dina funderingar!

2010-06-21 @ 12:28:54
URL: http://paraplyfabrik.blogg.se/

OBS! Reklam och spam raderas. Svar på givna kommentarer hänvisas till era egna inlägg och inte till mina, då kommentarfältet inte är något klotterplank! Övriga kommentarer uppskattas och glädjer mig.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0