Även en blind myra kan dra sitt strå

Förmiddag: Hämtade soffan och bröt nästan båda armar i försöket att vara till någon hjälp för att få den ut ur affären och upp på släpet (jag må vara bra på att få in slag, men lyft är inte min starka sida och med tanke på blickarna jag fick kan jag bara föreställa mig hur det såg ut), hämtade id-kortet (det var samma kvinna som fotograferade mig i receptionen, som tydligen minns mig och sade att det "ju var du som var så läcker" - jag mumlade något ohörbart och skyndade mig ut. S tyckte att det såg ut som ett mugshot från 40-talet, och det är väl åtminstone snäppet bättre än det pass jag dragits med från 2003, även om ögonen inte vindade lika mycket på den tiden), tog emot ännu ett inkassobrev. Utöver det gjorde jag inte mycket mer.

Eftermiddag: Efter att ha missat bussen till Storheden med tjugo sekunder (eller rättare sagt; efter att bussen varit tjugo sekunder för tidig - gissa om jag blev ilsk) kom jag och M till slut iväg med bil, någon gång efter 16-snåret. Vistelsen inleddes med ett besök på Myrorna utan några större förväntningar då man sällan hittar något hos dem numera och inga fler inköp gjordes därefter för dagen, men uppriktigt sagt, efter dessa bokstavliga guldfynd till vardagsrummet skulle något annat ha varit för mycket begärt.


Guldfärgad solfjäder, 77 cm hög, 45 kronor. Underbart motiv med blommor och de vackraste av fåglar att hänga på väggen. Tyvärr gick den sönder efter alltför många beundrarblickar, varför jag inte vill riskera den helt genom att veckla ut den ännu en gång. Förmodad summa var 150 kronor. Hädanefter skall jag bara handla ej prissatta saker från samma biträde.


Lampa, 60 cm hög, 50 kronor. Observera att bilden absolut inte gör objektet rättvisa - i synnerhet inte då den är tagen ur fågelperspektiv. Vi var övertygade om att denna tungviktare (att bära den från bussen till dörren var inget annat än smärta) skulle gå för minst 300 kronor, men då damen i kassan tyckts ha varit litet bakom flötet med tanke på att en hälften så stor lampskärm kostade tio kronor mer kom det som en chockerande överraskning jag kunde inte låta bli att ge ifrån mig lustfyllda stön av (tänk en nedtonad, påklädd Herbal Essences-reklam utan schampo i huvudet). Ingen på ICA Maxi:s café tycktes hålla med om dess skönhet och ville inte dela glädjen, men å andra sidan, när fick de smak för annat än de varmkorvar och mjukglassar de glupskt slafsade i sig mellan barnvagnsskjuten? Däremot tyckte en åldring med käpp på bussen om den, och frågade ifall jag varit på antikrunda.


Kruka, 20 cm hög, gratis(!). Kommer att göra sig utomordentligt bra på fönsterblecket med valfri konstväxt i.

Kommentarer
Postat av: Nancy

Lampan är urläcker! Jag har själv lite liknande varianter, att shoppa fula, guldiga, lejontassade lampor second hand (allra helst med virkade skärmar med fransar) är underbart. Pugly (pretty ugly) är min favoritterm när det kommer till inredningen här hemma :)

2008-07-10 @ 22:52:25
URL: http://negativenancy.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Nancy: Det är ju helt fantastiskt! Var kommer det fula in i bilden?

2008-07-10 @ 23:19:45
URL: http://heartsick.blogg.se/

OBS! Reklam och spam raderas. Svar på givna kommentarer hänvisas till era egna inlägg och inte till mina, då kommentarfältet inte är något klotterplank! Övriga kommentarer uppskattas och glädjer mig.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0