Shake me, then break me

Jahaja. Så har det gått en vecka sedan jag började min nya riktning. Dum som jag är vägde jag mig först efter frukost, men vi kan säga att jag gått ner ett fast kilo föregående vecka bara genom att äta mindre/uteslutit godis och dylikt, vilket jag är nöjd med när jag sätter i åtanke att jag 1) menstruerar vilket tenderar att få en att svälla en aning 2) inte motionerat en enda gång 3) åt åt helsike fel lördag och söndag: Jag åkte hem till mina föräldrar lördag kväll efter att ha ylat som en gråtande hynda (ungefär som hundarna nedan gör just nu) i två timmar eftersom jag inte klarade av att vara ensam och stoppade i mig en halv påse Pollychoklad som jag inte ens tycker om. På söndagen åt jag tacos efter att ha varit i kyrkan och halvsovit till en hiskeligt långtråkig högmässa som jag önskar att jag hade stannat hemma från och ägnat de två timmarna åt att läsa engelska i stället. Om litet drygt en timme har jag nämligen muntligt förhör och jag har inte ens tittat igenom de fyra texter jag skall kunna idag - vad de handlar om har jag inte den blekaste aning!

Jag tog dock igen mina onödiga tortillas idag genom att dricka en Naturdiet Shake nu till lunch. Jösses så äckligt det är! Jag minns när jag köpte femton flaskor Naturdiet Soup från ÖB i våras och fick kväljningar vid varje slurp trots att jag höll andan under intaget. Naturdiet Shake med chokladsmak är något bättre. Grundsmaken är dock densamma om man känner efter varför jag försöker att låta bli. Om jag försöker mig på en vecka med enbart pulverdiet kan jag unna mig två av Naturdiets Snackbars om dagen, och resulterar det i viktnedgång skulle det ta mig tusan vara värt att ruinera sig för. Folk äter ju ute, köper ju hem näringsfattiga färdiga frysrätter och soppa på burk. Då kan väl jag betala 20 kronor per måltid och lika mycket för ett gott mellanmål? Det svåra blir att inte få tugga på något då jag enligt Freuds definition är en högst oral personlighet:

"Den orala fasen (0-1,5 år) kretsar kring munnen som under denna fas är speciellt energiladdad. Under första delen av perioden är barnet passivt, beroende och ställer inga krav. Under den senare delen när barnet lärt sig äta och prata blir det mer krävande.Det utgår från sig självt och upptäcker att omgivningen anpassar sig efter det. Barnet vill bli omhändertaget. För mycket stimulans ( behoven helt tillfredställda) under den orala fasen gör att man förlorar motivationen att gå vidare. Får man däremot för lite stimulans (behoven ej tillfredsställda) vågar barnet inte gå vidare. En oral personlighet, som alltså har fixeringar i orala fasen är generellt glupsk, lysten och inriktad på att få och ta emot och är helt styrd av lustprincipen, det vill säga strävanden efter lust och undvikande av olust. En oralt fixerad person är svart- och vittänkande. Nagelbitning, tröstätning, drogmissbruk kan vara tecken på oral personlighet. De blir lätt rasande, känner misstro och har tomhetskänslor."

Skall ta med mig den andra förpackningen till skolan i morgon eftersom jag inte har någon chans att äta lunch då jag mellan 12:00-14:45 inte har mycket annat att göra än att vänta in nästa lektion. Arbetet i samhällskunskapen skulle ha varit inlämnat igår, och jag har inte ens påbörjat det. Jag ser inte fram emot att behöva tala om att jag är för korkad för att förstå för läraren. Det är i sådana här tider jag överväger att hoppa av (jag överväger alltid att hoppa av, vill säga). Jag tänker att jag får hitta andra sätt att försörja mig på, men jag vet att jag måste uthärda. Klarar jag denna termin trots stressen klarar jag nästa, och klarar jag nästa är jag färdig. Sedan behöver jag aldrig mer ägna en tanke åt några gymnasiebetyg. Så länge jag blir precis godkänd rör mig försenade inlämningar inte i ryggen. Däremot skulle jag behöva någon annan som rör mig där då jag är stel som en pinne med nackont. Var är massagestolarna när man bäst behöver dem?


Kommentarer
Postat av: Karin

Det där med naturdiet-shakes är nog bara slöseri med pengar. 20 kr per måltid, visst du kanske går ner just nu, men så for du slutar med dom så kommer du antagligen gå upp det du gick ner tack vare dom. Ska man gå ner i vikt kan man väl lika gärna göra det ordentligt, på ett så hälsosamt sätt som möjligt, så mår man bättre OCH resultatet håller mycket längre.

2008-09-29 @ 19:55:34
Postat av: Alv

Jag köpte en förpackning med det läskiga chokladpulvret för ett par år sedan vilket var hemsk i konsistensen samt att det smakade som nermalda kexchoklad med apelsinsmak. Kexchoklad skall endast ätas i fast form och ICKE med apelsinaktiga toner. Sedan de där kakorna de har... Den med jordgubb hittade jag en större plastbit i vilket fick mig att ringa till numret som stod på förpackningen. De är väl godare men fyller nog ingen större funktion eftersom de smakar som godis och man äter ett par för många istället.



Massagestolarna? De är nog upptagna av småslynglar som inte får plats på bänkarna och istället ockuperar dem. Åtminstone är det så på köpcentrumet utanför Örebro.

2008-09-30 @ 22:11:45
URL: http://mandragora.webblogg.se/
Postat av: Cecilia

Karin: Att "äta rätt" är alltid det bästa, men jag har varit överviktig i hela mitt liv så vare sig dieter, tallriksmodellen eller desperation är främmande för mig. Jag höll vikten i 1,5 år efter min senaste nedgång bara genom att inte överäta.

2008-10-01 @ 19:29:13
URL: http://heartsick.blogg.se/

OBS! Reklam och spam raderas. Svar på givna kommentarer hänvisas till era egna inlägg och inte till mina, då kommentarfältet inte är något klotterplank! Övriga kommentarer uppskattas och glädjer mig.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0