Viktredovisning 6/2-09 (+ historik)

Viktminskning denna vecka: 2 kg
Viktminskning sedan start (1/1-09): 5,5 kg

Utvärdering: Det varken syns på måtten eller känns på kläderna, men jag klagar inte. Har man mycket att ta från tar det tid innan skillnad märks. Däremot gillar jag det nuvarande vikttalet (jämfört med tidigare) eftersom jag nu är nere i samma vikt som i somras. Hinner jag gå ner fyra kilo innan påsklovet (och det skall jag förstås hinna, ty det är ju nio veckor kvar) kan jag då med lättnad säga att jag väger lika mycket som jag gjorde förra påsken; tillräckligt mycket för att inte kunna medverka på bild, men inte tillräckligt mycket för att inte komma i kjolarna jag kort därefter växte ur. - Jag har ju sagt att jag när jag gått ner fem kilo skall börja träna (det känns viktigt att ha uppnått sitt första "delmål i delmålet" eftersom de där fem pluskilorna skapar en mental spärr). Nu är det gjort och det finns inga ursäkter, utöver det att jag för enkelhetens skull borde få upp flåset först, men för det är det ju bara att fortsätta gå.

2 kilo kola; enklare att få i sig än att bli av med.

Samtidigt, om man ser till historiken, borde jag ändå vara stolt över mig själv (eller skämmas, vad vet jag). Det är pinsamt att erkänna, men jag har vägt så mycket som 27 kilo(!) mer. Jag var helt och hållet kvalificerad för en gastric bypass, men eftersom jag samlar fettet främst på underkroppen (vilket får en att se mindre ut än någon som lägger på sig kring mage/byst, speciellt om man sitter vid ett skrivbord och bara överkroppen syns) var det inget man trodde på. Det var då jag nådde min absoluta botten (efter att ha gått upp 40 kilo(!) på 3 år - inse hur mycket det är på en redan mullig människa). Jag fick se en smygtagen bild av mig själv bakifrån från det att jag var i Chania. Jag fick panik, rev kortet och kopian i bitar och dagen därpå började jag hårdbanta. Jag gick ner 12 kilo den sommaren (2006).

Därefter tog det ytterligare ett halvår att gå ner 10 kilo. Det gjorde jag dock utan bantning, jag höll mig bara borta från onyttigheter och motionscyklade regelbundet. Jag visste inte ens om att jag gått ner i vikt förrän jag ställde mig på vågen jag hade fått i julklapp. I april 2007, hade jag gått ner 8 kilo till med samma taktik. Jag vägde mig aldrig då utan fick höra resultatet vid ett läkarbesök. Jag trodde dem inte och bad mig få väga mig en gång till, övertygad om att det blivit något fel.

Därefter gick jag inte ner något mer, med undantag för 3 kilo (vilket som ni kanske hör är småpotatis min värld). Den vikten höll jag i ett år, fram till förra påsken. Det var då jag var nere i Karlstad och fick ett påskägg av min syster som jag föll tillbaka i beroendet. Jag klarade inte av att vara utan det när jag kom hem igen. Efter studenten mådde jag fruktansvärt och återgick till den dåliga vanan att ställa mig och baka en halv sats muffins eller småkakor var- och varannan natt. Från 1 april 2008 till oktober 2008 gick jag upp tio kilo.

Det intressanta är att jag trots dessa viktskillnader bara ökat/minskat tre enkelstorlekar eller två dubbelstorlekar. Hur som helst, jag tänker inte låta denna historia upprepa sig. Jag struntar fullkomligt i att jag aldrig kommer bli smal (det smalaste jag har varit är mullig, att få återgå till det vore helt fantastiskt), men jag vill inte låta vikten ha större inverkan på mitt liv än jag själv, vilket den haft varje dag i 21 år.

Kommentarer
Postat av: Anna

Bra! Där ser du! och allt som allt så har du ju egentligern gått ner 27 kg (även om du jojjat lite under nedgången.

2009-02-06 @ 12:27:40
URL: http://viktigtbeslut.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Anna: Jo, fast med tanke på hur utdragen den perioden varit och att jag gått upp kilon jag gått ner är det ju egentligen ingen större bedrift. Hade jag däremot gått ner det i ett sträck vore det något att tala om. I vilket fall är det skönt - och skrämmande! - att veta att man har sett värre ut.

2009-02-06 @ 12:50:09
URL: http://heartsick.blogg.se/
Postat av: Anna

Det är ruskigt vad jag känner igen mig i det du skriver... Det som skiljer oss år ät att du har karaktär nog att ta tag i din vikt och göra nåt åt den. Jag däremot gör inte ett skit utan fortsätter vara ett hopplöst fetto utan karaktär.

2009-02-06 @ 13:22:19
URL: http://luella.blogg.se/
Postat av: Lina

Jag säger stort grattis! Du gör ett kanonjobb! :)

2009-02-06 @ 13:39:44
URL: http://linasliv.blogg.se/
Postat av: L

Vad duktig du är! 2 kg på en vecka är bra jobbat. Själv har jag inte vågat ställa mig på vågen sedan innan jul för jag vet att det skulle förstöra hela min dag (och troligtvis resten av veckan, eller månaden)

2009-02-06 @ 18:22:43
Postat av: Heidi

Nu har jag också börjat mitt gå-ner-i-vikt-projekt. Har jag möjligtvis nämnt det? Hursomhaver - jag har börjat för snart två veckor sedan och är nästan redo att ge upp. Herregud, vad mycket man måste tänka på. Och röra sig! Jag är alldeles för lat för att röra på mig så mycket som jag behöver. Uh.



Därför "unnade jag mig" en klänning idag, från Lindex. Den döljer magen (även om jag har otroligt liten midja och enorma höfter, lår och bröst istället; och inte på det bra timglas-sättet) och är FANTASTISKT fin. Jag inbillar mig att den kommer att få mig att kämpa hårdare, vilket den såklart inte kommer att göra, eftersom den ändå döljer allting.

2009-02-06 @ 19:50:03
Postat av: Jackie

Grattis! Jag har tappat lika mycket :D

2009-02-07 @ 10:21:28
URL: http://ultraflesh.blogg.se/
Postat av: Louise

jag är så stolt så stolt cicci.. =) har alltid , som jag sagt inna, vetat att du har det i dig. =).. kommer aldrig glmma när du tappert och envist gick på promenad med mig. du e grym, fortsätt.. du kommer nå ditt mål. en person sa en gång till mig.. louise.. de människor som lyckas sitter inte hemma och pratar, de gör det...även om det är jobbit och ta tid. men de vann inte på lotto för att bygga upp ikea eller abba.. =) töntigt men sant

2009-02-07 @ 14:32:23
URL: http://louisetarden.blogg.se/
Postat av: EmmaAmelie

2 kg är verkligen bra jobbat på en vecka!

Säg till om du vill hänga med på helex sen någon gång då så kan jag fixa gratis provträning.

2009-02-07 @ 14:44:50
URL: http://emmaliine.blogspot.com
Postat av: Cecilia

Anna: Jag skulle inte säga att det handlar om karaktär, för den har jag ingen av. Kommer jag hem till någon som har en godisskål framme tar jag till 100% en näve i smyg. Däremot måste man ha viljestyrka. Man måste ha nått sin botten. Jag tror man skall försöka hitta meningen till varför man skall ner i vikt och använda det som drivkraft.



Lina & L: Tack, tack!



Heidi: Det är outhärdligt rent ut sagt. Jag hatar att leva nyttigt ("bra mat" är det värsta jag vet, eller mat öht - jag vill ha godis!) och är också för lat för att röra mig som rekommenderat. Jag går, och det är liksom det. Skönt att du har bröst i alla fall (även om stora nu medför sina problem), det skapar ju åtminstone litet proportioner även om man inte är timglasformad. Jag har också enorma höfter och lår till liten midja, men tyvärr inga bröst som jämnar ut det hela. (När jag gått ner mina 15 kilo kommer jag förmodligen inte att ha några kvar, och det är det som får en att dra sig från att ens göra något alls.)



Jackie: Grattis själv! :) Tror din metod fungerar bättre än min. Jag går bara ner då jag ätit dåligt, haha. Tränar/motionerar du något?



Louise: Hah, ja, det är ju det man måste göra. Se till att ta tag i saker, annars blir det aldrig något gjort, vilket man får ångra senare i livet.



Emma Amelie: Allrightie! Jag har tid i princip jämt, så vi kanske kan ta det nån dag nu till veckan?

2009-02-07 @ 15:20:27
URL: http://heartsick.blogg.se/
Postat av: Jackie

Hmm, nja, jag går ut och går promenader men jag tränar inte på gym eller så.

2009-02-08 @ 10:15:33
URL: http://ultraflesh.blogg.se/
Postat av: Fia

Grattis till viktminskningen!

Går du efter nån speciell kost eller kör du eget race?

Jag käkar lchf, man behöver inte ens motionera, hahahahahaa... ;)

2009-02-08 @ 11:31:23
URL: http://www.fielian.blogspot.com
Postat av: Jenny

Oj! Riktigt duktigt hörru :D

2009-02-08 @ 11:55:47
Postat av: Emma Amelie

kan vi absolut göra.

vad vill du gå på för ngt? man kan ju vara i gymmet som eller gå på pass.

jag har provat spinning, vilket jag bara tyckte var trist + man fick ont i häcken. sen power core (man ligger på en matta och gör situps, armhävningar etc i 30 min)..och ja det är helt ok,man gör det man klarar. sen går jag ju jämt på aerobic 1. det tycker jag är jättekul. lite besvärligt första gången..man kan känna sig lite bortkommen...men sen lär man sig.



sen finns det step up..det är ju typ aerobic fast man går upp och ned på en låda. har aldrig provat men en del tycker det är lite tristare än aerobic. vet dock inte själv.

sen finns det ju massa annat..du kan kolla på www.helex.se

står beskrivningar under gruppträning.

2009-02-08 @ 22:11:20
URL: http://emmaliine.blogspot.com
Postat av: Anna

Vad gör du för att lyckas då? Vad äter du? Hur motionerar du? :)

Jättefin pres. bild förresten ;)

2009-02-09 @ 09:52:17
URL: http://luella.blogg.se/

OBS! Reklam och spam raderas. Svar på givna kommentarer hänvisas till era egna inlägg och inte till mina, då kommentarfältet inte är något klotterplank! Övriga kommentarer uppskattas och glädjer mig.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0