Slut på idéer/motivation

Idag försov jag mig. Missar den tacksamma tangentbordsträningen och mattelektionen. Känner inte alls för att åka dit klockan tolv och fortsätta med förstnämnt men i och med att jag inte kom på den tidigare lektionen vore det ju bra. Helst av allt vill jag bara sitta hemma och äta tills magsäcken spricker. Har dock inte ätit lagad mat på en vecka då jag inte vet vad jag skall göra för något eftersom jag redan ätit allt jag kan tillaga för många gånger, så både lök och matlagningsyoghurt börjar nog mögla vilken dag som helst. Vilket slöseri med pengar att köpa hem saker som inte går åt. Har man ingen veckoplanering skall man akta sig för att fylla upp en påse. Det blir inte billigare när man får slänga allt. När jag bantade sommaren 2006 köpte jag hem en hel hög med torrvaror som fortfarande stod kvar oöppnade högst upp i skafferiet på Örnäset fram till för några veckor sedan.

Det jag stör mig mest på är att människor verkar veta vad de skall äta och slänger ihop något nyttigt på rutin, medan jag har gått igenom varenda viktblogg och receptsida på internet i år (och inte i år som i 2009, utan år som i åratal) utan att hitta en maträtt som inte tar två timmar att tillreda och verkar god, eller bara godkänd. Vad sjutton äter folk? (En sak är säker och det är att jag inte stoppar bulgur/kornris/dylikt i denna trut något mer. Jag äter inte ens vanligt vitt ris för att det är så osmakligt, såvida det inte kommer under ett hett såstäcke på en thairestaurang var kocken inte är känd för sin HIV).

Förstörde just två stora bönburkar i ett misslyckat försök till att göra i ordning kidneyburgare. Nu skiter jag i detta. Jag blir så frustrerad. När jag äntligen gått in för att gå ner i vikt och är inne på min tredje vecka kan jag inte hålla dieten eftersom det inte finns något vettigt att äta (och jag kan inte med att gå på pulverdiet eftersom jag måste få tugga). Jag är aldrig så dyr i drift som när jag köper hem kalorifattiga saker. Från och med 1 februari skall jag lägga en 1000-lapp i ett kuvert (OK, slänga in i ett skåp är mer korrekt) och får endast använda det som finns i det till mat. Tar pengarna slut innan månaden får jag stå mitt kast. Men till dess, vad fan skall man äta?

Uppdatering 11:50: Smeten var inte förstörd. Den behövde visst bara stå i kylskåpet en timme, så nu har jag ätit kruttorr burgare med sallad och gott var det inte. Och med tanke på vad klockan rusat iväg till, blir det ingen eftermiddagslektion idag.


Kommentarer
Postat av: Anna

Du kanske skulle gå med i viktväktarna eller någon viktminskningstjänst på nätet, då får man recept och förslag. Fast jag känner igen problemet, och jag gillar inte heller att laga mat, helst ska det bara vara typ 3 ingridienser högst och gå jättesnabbt : )



Igår köpte jag en burk massamun från Ica asia, blandade med kassler och wokgrönsaker och kokade fullkornsnudlar till. Blev 4 portioner på 9,5 points var, men jag tror att man hade kunant delat upp det i 5-6 portioner och då hade varje portion varit på 6-7,5 points ungefär. du äter ju inte kjött men man kan ju ta vegalternativ istället. och jag hade nog kunnats skippa nudlarna och ätit mer grönsaker så hade det blivit ännu mindre.

2009-01-21 @ 13:37:46
URL: http://viktigtbeslut.blogg.se/
Postat av: Anonym

omelett går snabbt? bra fett och mycket protein. kycklingfilé går också fort? böngryta? tonfisksallad? fullkornsmackor i ugn med tomat,fettsnål ost,räkor? men omelett/äggröra är det som alla träningscoacher alltid rekommenderar

2009-01-21 @ 13:41:47
Postat av: Anna

hur fan stavar jag? :D kjött :D :D :D

2009-01-21 @ 13:54:54
URL: http://viktigtbeslut.blogg.se/
Postat av: Emma Amelie

följande saker äter jag ooom och ooom igen:



omelett: stek en burk champignoner i lite smör + en halv lök (eller annan nyttig fyllning) och sen 2 ägg med 2-3 msk vatten som vispas upp och hälls över = nyttig omelett (kanske inte jordens godaste dock i alla lägen).



detta förutsätter då att du äter ägg.



annars, gourmetburgare eller vad de heter + valfria grönsaker. typ broccoli och haricot verts, kokta. + några msk smaksatt creme freaishe (typ mexican chili).



sen är sallader tacksamma. vill du inte köpa quorn osv så är det gott med en vanlig sallad och lite vinegrett el dressing i måttlig mängd med kanske avokado och lite nötter + minikeso med örtkrydda.



sen måste jag ju säga att jag slösar typ 2000 kr i månaden på mat, inte för att jag äter enormt mycket men jag köper ofta viktväktarnas färdiga frysrätter (finns en del vegetariska också!) och typ fryst broccolisoppa som iaf jag älskar.



jag är ganska lat så ja, färdigmat är räddningen i många lägen.



sen äter jag ju typ yoghurt med flingor och sådant till middag också..kanske inte fantastiskt näringsmässigt..men magert iaf.

2009-01-21 @ 14:28:28
URL: http://emmaliine.blogspot.com
Postat av: Cecilia

Emma Amelie: Jodå, jag äter ägg. Omelett är en av de rätter jag levt på, just champinjonerna är frekvent återkommande, haha. Har provat en massa olika varianter. (Samma sak med quornprodukterna som jag äter, typ, jämt. Det blir rätt tröttsamt och jag borde verkligen lära mig uppskatta sallad bättre.)



Köpte också en massa helfabrikat förut, det är ju helt klart det dyraste, fast då har man ju också förvisso en hel rätt färdig. För vissa måste man ju införskaffa 50 ingridienser som man kanske använder en gång, och så blir hälften liggande. Det känns onödigt och då är det bättre att köpa en färdiglagad måltid från VV. Yoghurt äter jag också en hel del av, det är riktigt gott men som sagt, inte mycket näring inte. Inte så fasligt mättande heller tycker jag. Eller så beror det på att det är så gott och man vill hämta mer bara därför. :P



Fast gällande omeletterna blir det snarare äggröra än omelett. Att vända dem hela är ett helt projekt trots låg värme. Min nya stekpanna är litet skonsammare dock.

2009-01-21 @ 14:51:35
URL: http://heartsick.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Anna: Fast vikttjänster känns ju så onödiga att det gör ont i mitt ekonomiska hjärta bara av att tänka på. Alla recept som finns hos dem ligger ju gratis ute litet varstans. Det är ju inga enkla rätter de tipsar om heller, och eftersom jag är väldigt kräsen och ogillar 99% av all mat vore det bortkastade pengar.



Anonym: Yes, omelett är det som gäller. Det är det jag föräter mig på nu. Det övriga fungerar inte.

2009-01-21 @ 14:55:03
URL: http://heartsick.blogg.se/
Postat av: Anna

ja det är klart, själv ser jag det som ett sätt att inte ha råd med godis :D när det gäller maten kör jag mycket med halvfabrikat, soppor, grytbaser och sånt som jag hottar upp med grönsaker osv, cambells soppor är ofta förekommande här.ppå senaste vv-mötet pratade vi om halvfabrikat och en tant skröt med att hon minsann aaaaaaaaldrig använde det. jag passade på att skryta om att jag ofta använde det för att överhuvudtaget få ihop någon mat att äta : )

2009-01-21 @ 16:38:16
URL: http://viktigtbeslut.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Anna: Ja, halvfabrikat är ju guld värt. Verkligen. Så länge det är litet kalorier bryr jag mig inte vad det handlar om. VV är ju knappast någon nyttighetstävling utan handlar just om att vara en viktens väktare. Spelar roll vilken metod man använder, så länge man mår bra.

2009-01-21 @ 17:04:31
URL: http://heartsick.blogg.se/
Postat av: Josefine

Finns massor av billigt och gott vegetariskt att äta! Om du är lat, stek en burk kikärtor (på med kryddor!) och ät tex bulgur till, gör en sås på lite creme fraiche och chilisås. Billigt, enkelt och gott.



Linssoppa är också en räddare. Man kan ha i vad man vill och tycker att man har råd med/tycker om. Tex morötter, sockerärtor osv.



Annars, gör en couscous eller annan grynsallad. I med lite bönor, fetaost, massa grönsaker och sånt.



Var inte rädd för att äta lite fett. Om man inte äter tillräckligt blir man bara trött och kroppen ställer in sig på svält.

2009-01-21 @ 17:46:48
URL: http://matchesyoureyes.blogspot.com
Postat av: Heidi

Jag håller med Josefine om att creme fraiche + chilisås är en FANTASTISKT god sås! Tyvärr innehåller sweet chilisås mest bara socker och creme fraiche är väl inte världens nyttigaste heller. Men gott är det.



Jag är "en sån där" som gillar kornris och bulgur, väldigt mycket. Däremot är jag för lat för att laga det, sånt tar för lång tid och jag har inget tålamod.



Jag har dessvärre inga mattips till dig, men om du får några schyssta som inte tar en halv dag att laga, kan du väl lägga upp här?

2009-01-21 @ 18:24:55
Postat av: Jackie

Man vill ju gärna komma med några tips men det är ungefär likadant för mig, särskilt med LCHF-dieten. Jag lagar samma grejer hela tiden (äggröra med lax, lax med broccoligratäng...) och jag vet liksom inte vad jag ska äta. Fast egentligen så är det ju inte slöseri att köpa torrvaror, konserver och frysvaror med lång hållbarhet, att ha sådant hemma och dessutom inte förbruka allt snabbt lönar ju sig i längden jämfört med att köpa färdigrätter. Någonting som jag skulle göra om jag var du är att laga någon soppa. Soppor kan man ju variera in i det oändliga och om man inte använder grädde eller dylikt som bas är det ju även kalorisnålt och tacksamt att göra vegetariskt. Laga en stor laddning och frys in dem portionsvis är det ju bara att plocka fram och tina i micron eller i kastrull när det är dags att äta. Att göra en god soppa behöver inte kosta mycket.

2009-01-21 @ 18:59:33
URL: http://ultraflesh.blogg.se/
Postat av: cassie ♥

Vilken fin header :)

2009-01-22 @ 05:48:44
URL: http://sexylicious.blogg.se/
Postat av: Mats Hagberg

snygg blogg och roligt namn

hälsningar Mats

2009-01-22 @ 13:32:50
URL: http://matshagberg.blogg.se/
Postat av: Louise

jag har blivit kär i soppa. gör massor och fryser in.. =) min favorit som dessutom är nyttig består av potaits bitar, grönt äpple, purjolök, morötter och kyclingbitar. jag kryddar med buljontärning, citronpeppar och vanlig citron. Kycklingen kan du kanske byta ut till ngt vegitariskt, vad det nu än må vara, men annars e den fräsch, lite kryddig och super god. går super fort..hack hack och plopp ner i grytan så sköter det sig själv.. fryser det i påsar sen så jag bara kan sätta det i en gryta och återigen glo på tv när maten lagar sig själv.

kram =)

2009-01-22 @ 14:06:30
URL: http://louisetarden.blogg.se/
Postat av: Emma

Gjorde också såna där kidneyburgare en gång... smakade fan skit! Aldrig mer!

2009-01-22 @ 20:21:25
URL: http://emmasform.blogg.se/
Postat av: Maria

Cool sida du har. Gillar fotot :)

Tänkte bara tips dig som bor i Luleå att jag lottar ut en nagelförlängning på min sida :)



Titta in om du har lust.



Kram/Maria

2009-01-22 @ 22:14:54
URL: http://xtremebeautynails.blogg.se/
Postat av: linnea

jag äter nästan varje dag en stor hög asiatiska wokgrönsaker, lite fullkornscouscous eller fiberpasta, och något vego"kött" till. det är skitgott faktiskt, och tar typ tio minuter att laga. perfekt!

annars kan du tex göra biffar på vegofärs, ägg, kryddor och kanske något kryddgrönt tex persilja. sjukt gott med massor av vitlök i och lite kanel :)

eller göra grönsakssoppa, med rejäla ej sönderkokta bitar så du får tuggmotstånd. gott, billigt och nyttigt, går på en halvtimme inklusive grönsakshackningen. se till att du får i dig tillräckligt med fett också, gärna linfröolja (fast den smakar skit och personligen kan jag inte med den).

2009-01-23 @ 06:13:19
Postat av: [E m m a J o s e p h i n a]

Ät inte ris, potatis eller pasta. Och helst inte bröd. Och osötad mat. Då ska du få se på under.^^

2009-01-23 @ 19:16:42
URL: http://emmajosephina.blogg.se/
Postat av: storasyster

varför äter du inte mer sallad? det finns ju tusentals olika recept på goda sallader: pastasallad, bönsallad, tonfisksallad, quornsallad etc etc. dessutom är det bra med grönsaker. äter du inte mer av det så kommer du att få skörbjugg snart!

2009-01-26 @ 23:43:07

OBS! Reklam och spam raderas. Svar på givna kommentarer hänvisas till era egna inlägg och inte till mina, då kommentarfältet inte är något klotterplank! Övriga kommentarer uppskattas och glädjer mig.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0