Projekt: Minus 15 kilo

Jag är ingen berest människa geografiskt sett, men viktresor har jag gjort flera. Jag har vägt 20 kilo mindre och 20 kilo mer än idag. Tyvärr har resorna oftast varit i riktning uppåt, med några avstickare söderut (och tur är väl det). Mellan 1 april och 1 oktober 2008 lyckades jag öka 10 kilo i vikt (allt började med att jag unnade mig ett påskägg, vilket ej fungerar om man är fast i sockerträsket), och jag väger nu mer än det jag lovade mig själv att aldrig mer väga för ett år sedan.

Projekt Minus 15 kilo är precis vad det låter som. Jag skall gå ner 15 kilo på 30 veckor (eller, egentligen blir det 29). Ett rimligt mål då 0,5 kilo i veckan är rekommenderad viktminskningstakt som inte kräver självsvält och förhoppningsvis får mig att slippa mer slapp hud. Tidigare har jag alltid varit inställd på att gå ner så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt, men eftersom jag alltid återgått till osunt leverne redan samma dag som jag påbörjade det sunda har det inte riktigt velat ge resultat, med undantag för den sommar jag gick ner 10 kilo på åtta veckor genom att hålla mig under 900 kcal (efter att ha gått upp 30 kilo på litet drygt ett år), tiden efter bantningen då jag höll mig från sötsaker och väldigt sakta gick ner tio kilo till, samt en annan i yngre dar då jag gick ner 15 genom måltidsersättning. Dock upptogs hela min vakna tid av matplanering och motion, och det är ingenting jag kan överväga nu.

Jag måste ställa in mig på att långsiktigt förändra min livsstil och det är i ärlighetens namn varken något jag ser fram emot eller är minsta motiverad till (jag är åtminstone ärlig), men jag måste göra det för mitt utseendes skull (inte heller här tänker jag ljuga och säga att det är "för hälsan", ty min fysiska hälsa lider inte det minsta, till skillnad från den psykiska som lider enormt) och till skillnad från tidigare gånger kommer jag inte att ge upp denna gång.

Alla har sin egen idealvikt som passar dem, och jag kommer aldrig att bli normalviktig eller smal. Det är inte en vikt jag kan föreställa mig själv i eller som passar min kropp i då jag alltid haft hull, bred bak, stora lår och ben (tyvärr är det stommen som orsakat den av naturen osmickrande päronformen), men jag är trött på att vara fångad i en fet kvinnas kropp. Jodå, för merparten kommer jag fortfarande att ses som ett "fetto" efter 15 kilo. Jag kommer att vara plus size och det kommer i vanlig ordning att vara min vikt folk väljer att attackera när argumenten tryter (i en värld där folk tycker att det är roligt att säga att Kate Winslet sänkte Titanic och anser att Keira Knightley är normalviktig är alla feta). Ja, jag kommer fortfarande vara överviktig, men inte längre fet i jämförelse med hur jag sett ut, och den enda man bör jämföra sin kropp med är sig själv.

Jag kommer att kunna klä mig i de kläder jag tycker bäst om och behöver inte känna att min kropp utgör ett hinder för det (med undantag för ärmlöst, det är kört sedan senaste viktedgången som var så snabb att huden inte hann med - bara därför är det slut med hårdbantning), och det är det som är huvudsaken. Det, och att jag skall kunna se mig själv i spegeln eller på bild utan att bryta ihop helt. Jag vill kunna leva ett något sånär normalt liv utan att ständigt behöva tänka på mitt utseende. Att börja med att ta tag i fettet är det rimligaste att göra, även om jag vet att jag kommer ha en mycket tuff tid framför mig. Lönen är värd mödan!

När jag inleder denna viktresa har jag dessvärre oturen att vara sjuk och kommer således inte att kunna börja med en rivstart då jag inte orkat göra några förberedelser. Någon motion blir det inte heller då jag främst måste tillfriskna så snart som möjligt med tanke på studierna (har massvis med uppgifter att göra och prov att läsa till innan själva terminen drar igång). De första dagarna får helt enkelt börja som litet av en besvikelse med tveksamma produkter och sedan bytas ut mot något bättre då jag kan ge mig ut och handla, men framför allt; inga onyttigheter och inga onödigheter.

Förresten finns det bara ett fåtal platser kvar nu i Grupp 6 på Barskolan. Anmäl er nu så kan vi jämföra drinkar på Mallorca i augusti! (Ja, jag tjatar, men jag vill ju vara säker på att träffa åtminstone en halvvettig individ där.)

Kommentarer
Postat av: Heidi

Jag vill också vara med på projekt minus 15 kilo. Eller vara med och vara med... Jag vill också göra det. Nu. Jag håller med dig om precis allting du skriver, jag mår fysiskt sett prima, men det tär på psyket att alltid vara Tjockisen.

2009-01-01 @ 12:48:56
Postat av: Anna

Jag skriver som Heidi, jag vill också vara med!! Fy fan va gött de vore att bli av med 15 kilo. (Fast jag skulle nog behöva ytterligare 15....)

2009-01-01 @ 18:08:43
URL: http://luella.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Heidi: Gör det, januari är en bra månad att börja i.



Anna: Tja, jag skulle också behöva gå ner 30 kilo, men vem är så dum att hon sätter upp ett så stort mål med en gång. Jag reser bort om 29 veckor och hinner ganska precis gå ner 15 kilo till dess, därav valet.

2009-01-01 @ 21:00:32
URL: http://heartsick.blogg.se/
Postat av: Louise

jag är stolt och är övertygad om att du kommer fixa det, har alltid trott på dig cecilia och så envis som du är med andra saker så ska du fixa det här.. kanske inte smärtfritt men det går, det är jag övertygad om!

Nytt år, nya tag som de så vackert sägs..



god fortsättning på året!

2009-01-01 @ 21:15:05
URL: http://louisetarden.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Louise: Tack så mycket, det värmer. Envishet lönar sig ibland. Både Vädurar och Stenbockar tenderar ju att vara ena envisa jävlar när det kommer till kritan. ;)



God fortsättning till dig med!

2009-01-01 @ 21:34:56
URL: http://heartsick.blogg.se/
Postat av: Susie Kate Mela

Tack, vad gulig du är! Det ÄR fint med former, och kommer alltid vilja hålla mig med former. Gillar hellre 10 kilo för mycket än för lite om man säger så, det är kvinnligt och vackert.



men hoppas ändå du når ditt mål, om det är vad du vill. Gör som jag gjorde, cykla massa dagligen, ät inga sötsaker och regelbundet, vips, så var dom borta,, Lättare sagt än gjort dock, skulle nog inte klara det igen, för nu skulle jag vara medveten om det, jäkla dilemma..



Och du, du är med sååå vacker. Som du är. Kram!

2009-01-01 @ 22:53:10
URL: http://candykate.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Susie Kate Mela: Samma här, jag gillar "köttiga" kvinnor, typ Kate Winslet som hon vägde under 90-talet, då hon faktiskt hade några extra kilo. Det är helt galet snyggt.



Aw tack, tack. :) Fast jag har ju betydligt mer än 10 kilo för mycket, så jag måste ta tag i detta nu. Så länge man har disciplinen går det utmärkt, så det gäller att hålla fast vid den!

2009-01-02 @ 05:05:23
URL: http://heartsick.blogg.se/
Postat av: Anna

lycka till!

2009-01-04 @ 01:59:55
URL: http://viktigtbeslut.blogg.se/
Postat av: Sandra

Lycka till!!!!

2009-01-17 @ 15:44:03
URL: http://messydiary.blogg.se/

OBS! Reklam och spam raderas. Svar på givna kommentarer hänvisas till era egna inlägg och inte till mina, då kommentarfältet inte är något klotterplank! Övriga kommentarer uppskattas och glädjer mig.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0