Haggan på hockey: Luleå - Frölunda 5-1

Nej, det kommer inte som ett för tidigt aprilskämt. I kväll satt jag bänkad på tionde raden i en nästan fullsatt arena och följde med största möjliga inlevelse matchen mellan Luleå och Frölunda. Detta är den första hockeymatch jag över huvud taget ser (för hur spännande är sport att följa i form av miniatyrspelare jagandes valfritt ting på TV, när det är atmosfären på plats och stanken från varma chips och främlingars rakvatten som gör allt?), och det säger jag bara, att jag har inte varit så exhalterad på mycket länge.

Det var en något motvillig hagga som inte fått sömn på två dygn som gick. Min första tanke var "jag kommer att somna", den andra att "de här stolarna känns inte så stabila, min kommer att braka ihop", men redan när ljuset tonades ner och ett gäng suspensoarbärande unga män gjorde entré till taffliga rocklåtar genom ett björnhuvud med eldsprutande nos var jag fast. Vilken mäktig upplevelse, och Luleå gjorde strålande ifrån sig. Förmodligen för att jag var där, tänkte jag i mitt stilla sinne, och utsåg mig själv som lagets anonyma musa.

I andra perioden gick laget inom loppet av tio minuter från 1-0 till förnedrande 5-0(!). Frölunda å andra sidan blev tilldelade utvisning efter utvisning, och i sista perioden - när Luleå redan blivit medvetna om sin vinst och slutat kämpa, vilket retade gallfeber på publiken - visade de testosteronstinna gossarna sina rätta jag då hela tre storslagsmål utbröt! Hjälmar flög, domare grep in och valsade ut från isen med en ilsken spelare i sin famn, och hela 138 utvisningsminuter utdelades. Ja, en puck hamnade till och med rätt i ögat (om än av en olyckshändelse). "Vilken jädra smäll!", som Dynamit-Harry skulle ha uttryckt sig. Ingen sport för kväkare och pacifister inte. Att det aldrig blir någon god sportnörd av mig säger dock sig själv, när jag lägger mer fokus på att en spelare "tappat vanten" än fått en knytnäve i huvudet.

Matchen slutade med 5-1, och det var en stolt stad av lokalpatrioter som drog sig hemåt i vintermörkret. Ni kan se målen och slagsmålen med egna ögon här. Vid sådana tillfällen bubblar den sanna tävlingsmänniskan upp inom en, lika högljudd som hänsynslös. Benen skakade av nervositet och förhoppning. Man höll andan emellanåt, och jag kan försäkra er om att detta slog det mesta (det slår definitivt varenda krogkväll som hittills varit, ty på krogen får du inte gasta bäst du vill åt buffliga människor om hur dåliga de är). Det är en skam att det skall kosta så mycket att få en del av kakan, men får jag någonsin tillfälle att gå gratis igen råder ingen tvekan om att jag tar det.

Heartsick skriver en summering av en kvartsfinal i hockey. När fan blir gammal blir han religiös.

Kommentarer
Postat av: Leia

Alla har vi en liten tävlingsmänniska inom oss :D

2009-03-06 @ 00:10:26
URL: http://onlyforever.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Leia: Minst sagt! Finns inget bättre än att få leva ut sidan till fullo och sedan vinna med. :P

2009-03-06 @ 00:14:14
URL: http://heartsick.blogg.se/
Postat av: Emma Amelie

jag minns att jag gillade hockey då jag var yngre. eller inte hockeyn. men stämningen på läktarna...skrika och få en flagga nedhissad över sig då hemmalaget gjorde mål...äta godis..osv.

fick gå gratis med team 49 kortet som alla hade då i boden (om man inte rökte/drack etc under klass 4 till 9 fick man ett kort med massa förmåner..som alla självklart utnyttjade men sket i alla löften).

2009-03-06 @ 00:27:39
URL: http://emmaliine.blogspot.com
Postat av: Cecilia

Emma Amelie: Haha, ja, det är ju inte hockeyn i sig som spelar någon roll. Stämningen däremot är ju för härlig, när ens lag gör mål blir man ju alldeles fantastiskt glad! Önskar att 21-åringar på komvux också kunde få ett sådant kort. Jag tror nämligen att jag har funnit mitt kall för att få utlopp för all den ilska jag bär på inombords - jag skall bli huligan! :D

2009-03-06 @ 00:31:44
URL: http://heartsick.blogg.se/
Postat av: Emma Amelie

hahahah, alltså jag tror att detta är ditt kall. det är liksom helt okej att vråla och vara hur förbannad man vill, det är nästan ett måste, hahaha.



påtal om inget, du har inte lust att hitta på något under helgen om du inte är upptagen?

typ vadsomhelst, fika, dricka vin/drinkar, gå ut, plugga spanska...hahaha.

är ju gräsänka hela helgen. haha.

2009-03-06 @ 00:38:20
URL: http://emmaliine.blogspot.com
Postat av: Cecilia

Emma Amelie: Precis! Är man inte förbannad är man en dålig huligan! Jag har ju liksom perfekt hydda för att kunna kasta mig in i en folkmassa med och bara krossa den! Hahaha. :D



Gräsänka? Vad har han nu lämnat dig för? Vampyrlajv? :D Jomen, det kan vi göra. Jag jobbar ju på dagen, men litet senare så. Spanskan behöver läsas igenom minst sagt. Oh lord, jag fick panik idag då jag till min stora förskräckelse insåg att jag glömt allt jag lärt mig på en vecka. Och på tal om det var ingen mindre än vår kära lärarinna på matchen med. :D

2009-03-06 @ 00:42:44
URL: http://heartsick.blogg.se/
Postat av: Emma Amelie

haha, nästan, nämen han jobbar på dream hack i skellefteå hela helgen. lek & scen ansvarig eller ngt.



jag försöker mest förtränga att det ens är spanskaprov...haha.

men ja jag har tid både fre/lö. några förslag ang dag och vad vi ska hitta på?

2009-03-06 @ 01:24:42
URL: http://emmaliine.blogspot.com
Postat av: Cecilia

Emma Amelie: Same difference. :P



Åh, jag kommer inte över att hela lovet gått åt och jag inte "hunit" med något. All play and no work makes C a hysteric fatso. Men litet tid måste man ju kunna avsätta både fredag, lördag och söndag. Jag tänker typ en timme per dag. Fick dock veta att jag har Samhällsprov på tisdag med, men det vet jag inte ens vad det rör sig om. Måste skjuta på det till fredagen.



Njäe. På lördag är det dock Deluxe på Kafelino vilket verkar helt OK! :) Begränsat förköp finns förhoppningsvis kvar att köpa och kostar 60 kronor i stället för 80 i dörra (mitt snålhjärta slår, som Jocke Berg skulle ha sagt).

2009-03-06 @ 01:37:11
URL: http://heartsick.blogg.se/
Postat av: Emma Amelie

jamen det kunde vi ju gå på.

kanske skulle kolla in om det finns förköp kvar då, och kila förbi bolaget och införskaffa en flaska vin typ ^^

så kan vi ju utbyta fraser på spanska och sedan kolla in utbudet av charmanta karlar på deluxe! hahaha.

2009-03-06 @ 02:37:51
URL: http://emmaliine.blogspot.com
Postat av: Cecilia

Emma Amelie: Låter bra det! Men charmanta? Det återstår att se. Vem vet, har vi tur kanske vi får syn på ett pannband eller två som kan förgylla lördagsnatten med sin safirfärgade buspojkeblick. I say we seduce him, with a spanish lullaby!

2009-03-06 @ 02:54:35
URL: http://heartsick.blogg.se/
Postat av: SOFIE

HAHAHAHAHA!!! Läste det här inlägget och garvade så! Din blogg åker direkt in bland favoriterna!! =) Precis my kind of style!!!



Ehhh ditt kollage var helt outstanding, jag bestämmer att du vinner!! =D

2009-03-06 @ 13:05:35
URL: http://litendelavmig.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Sofie: Hahaha! Kul att höra. :D

Fast det är ju fem stycken som vinner! Synd att man inte kan tävla flera gånger, för jag vill ha varenda färg! Sedan var det roligt att sätta ihop dem med. :P

2009-03-06 @ 15:05:41
URL: http://heartsick.blogg.se/
Postat av: Mila

Trotts att jag är ett troget Frölundafan måste jag säga att Luleå förtjänade vinsten, de var mycket bättre den här gången :) Kram

2009-03-07 @ 14:55:28
URL: http://schoney.blogg.se/
Postat av: Astrid Bolund

Tycker mycket om det du skrev! Trevligt att se en del nyttiga grejer och inte bara det generella sakerna som man kan läsa om typ alltid. ;)


OBS! Reklam och spam raderas. Svar på givna kommentarer hänvisas till era egna inlägg och inte till mina, då kommentarfältet inte är något klotterplank! Övriga kommentarer uppskattas och glädjer mig.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0