Slutspurten (fem kilo kvar)

Jag nämnde tidigare att jag bör ha gått ner mina 15 kilo lagom till avresan under påsklovet, men fortsätter jag i denna takt är det inte att tänka på, när jag har fem kilo kvar men bara tre veckor på mig. Det ser inte lovande ut, men jag inser att det är till sådant här min obotliga envishet kommer till pass, ty har jag sagt en sak skall jag ta mig tusan leva upp till den också! Det är bara fem kilo kvar tills jag inte längre kan kalla mig själv "fetto" och faktiskt ha rätt i det jag säger, och det vore roligt att få väga litet mindre än sist jag var ner, speciellt med tanke på att jag kommer att lägga diettänket helt åt sidan den veckan och komma hem bekymrad.

Den sista tiden har gått trögt gällande allt - såväl skola som kropp har blivit lidande. Nästa vecka tar jag därför nya krafttag och viger den åt Modifast morgon, middag och kväll (med en banan inslängd då det passar). Jag har precis så att det räcker veckan ut. Samtidigt måste jag ta en titt på kvarglömda uppgifter, för när jag äntligen fått CSN beviljat då jag läser tillräckligt med poäng vill jag inte bli ersättningsskyldig när terminen är slut. (Det är inte värt att gå miste om 550 kronor extra i veckan för att man inte orkar sitta en till två timmar om dagen med sådant som ändå måste tas iu med förr eller senare.)

Sedan är det ju träningen. Jag vet inte hur jag skall våga mig ut i gymmet! Var på Bodypump i fredags och det var klart godkänt, trots att jag trots löjligt låga vikter inte ens kunde göra övningarna fullständigt (det var betydligt bättre än konditionspassen med sina hopp och skutt). Efter att endast ha hört dåliga saker om det känns det dock inte lika roligt att gå en andra gång. De som kritiserat aktiviteten är personer i bodybuilding- och fitnessforum med erfarenhet av både ditten och datten. Jag är ju helt ur form och det närmaste jag ens kommit en form, har varit genom att med avund eller åtrå känna på andras. Därför har jag svårt att se hur det kan vara sämre än att inte göra något alls, bara för att träningsformen inte är optimal? Det enda jag vill är ju att gå ner i vikt och, i den mån som går, förebygga mer lös hud än vad som är nödvändigt. Inget annat.

Jag har i alla fall börjat föra träningsdagbok. Denna vecka har inte varit mycket att tala om, men i morgon är det Bodybalance och på tisdag hoppas jag mig våga på Spinning 30. (Hade jag kunnat dansa det minsta hade jag gått på Bodyjam eftersom de spelar Lil Jon, men nu kan jag inte det varför jag får fortsätta gnugga gumpen på kontorsstolen med mannen med grillzen koncentrerad till öronsnäckorna.)

Gud, jag hatar det här! Jag är så oinspirerad att jag inte hittar ord för eländet. Jag vill bara ha gått ner mina +20 kilo, så att jag kan gå vidare med livet och börja äta gott. Men vänta nu, det kan jag ju inte göra eftersom jag då kommer gå upp allt och därmed vara tillbaka var jag startade! Det är med andra ord hela livet, inte bara ett knappt år av det, som förstörs. Livsstilsförändring mitt arsle - det kallas livstidsstraff! Att grina är det enda som kan förklara hur outhärdligt det är och kommer att bli, när allt i framtiden kommer att handla om vad man inte kan sätta i sig. Och eftersom att sätta i sig kakor/godis i ensamheten var det enda nöjet man hade, kommer tillvaron att förbli tämligen meningslös. Det här känns ju synnerligen motiverande! Hur får man något så ohållbart att hålla? Att komma i sina kläder kommer inte att ge någon längre kick utan är bara tillfällig. Vad lever man på då den tagit slut?

Kommentarer
Postat av: Josefine

Man får väl helt enkelt lägga in i sin livsstil att äta gott - ibland. Det är svårt att tex äta socker och onyttigt på helgen och sedan gå över till hälsosamt igen, men det går. Och då smakar det ju faktiskt godare.

2009-03-22 @ 19:19:05
URL: http://matchesyoureyes.blogspot.com
Postat av: emma amelie

när man lagt om sina vanor och tränar + äter bra så kan man med gott samvete äta både det ena och det andra, men inte varje dag och inte i ofantliga mängder.

kan säga att jag saknar inte att äta tills jag mår illa, då det väl händer tycker jag bara det är jobbigt. du kommer inte behöva leva ett liv med bara salladsblad, jag lovar.

2009-03-22 @ 19:59:19
Postat av: Cecilia

Josefine och Emma Amelie: Ja, egentligen är det ju så, att det inte alls är speciellt roligt att frossa. Helst av allt vill man ju kunna vara en sådan som unnar sig litet grann emellanåt, inte den som trycker en påse godis om dagen. Sett ur ett rent hälsomässigt perspektiv är det ju inte något att eftersträva att kunna göra heller, oavsett om man väger 50 eller 100 kilo är det inget som lämpar sig. Jag försöker tänka att om man bara fortsätter hålla igång och rör sig utöver vardagsmotionen, och tar i med hårdhandskarna gällande suget, så bör man kunna balansera det ganska bra. Är det så att kakor och godis är ens enda njutning kanske det är ett tecken på att det är det viktigaste att ta tag i, så att man hittar något mer spännande, haha. :/

2009-03-22 @ 20:09:17
URL: http://heartsick.blogg.se/
Postat av: Åsa

sv: mmm verkligen, godis e gott :)



spännande blogg!

2009-03-22 @ 20:23:01
URL: http://asalinnea.blogg.se/
Postat av: Elin

Text, text, text, text. När fattade du INTE sensmoralen i "En bild säger mer än tusen ord"??



Skit tråkig blogg, spyr fan på den.

2009-03-22 @ 21:03:17
URL: http://elinwahlberg.blogg.se/
Postat av: m

Know the feeling. I längden finns det bara en kärlek som består: sötsaker. Men man får väl hitta andra saker att gå i gång på, som håller en lite flytande i alla fall. Tyvärr brukar jag bli så upprymd av sex, shopping och tillfälliga fixideér att jag behöver ett kakpaket för att lugna ner mig igen. Det bästa kanske är att göra slut med allt, och bara stå ut. På nåt sätt..

2009-03-22 @ 21:20:35
Postat av: Alv

Jo tack.. tänker bara på ett program om kroppens åldrande eller vad det nu var där det var en karl som hade kommit på att om man höll sig på en jämn svältnivå och bara åt gräs (det såg banne mig att vara lika näringsrikt åtminstone, bara grönt och tråkigt elände att äta) och han förklarade glatt att visst var han konstant hungrig men han fick ju längre liv.



Det låter ju förbaskat roligt det. Då håller jag hellre med Denis Leary angående att rökning visserligen tar bort år från ens liv men det är ju de i slutet och dem kan man verkligen slippa undan.



Jag är inte speciellt orienterad i det där med body pump men så illa kan det nog inte vara, bara man har en instruktör som ser till att man gör rörelserna rätt så man inte skadar sig. Lycka till på träningspassen! =)

2009-03-22 @ 21:29:10
URL: http://mandragora.webblogg.se/
Postat av: Cecilia

Elin: Haha! Om lånade fotografier och bilder på 16-åringar som inte har något intressantare att komma med än en "skit tråkig" dagens outfit säger mer än tusen ord, är jag ledsen att behöva säga att det nog inte är orden som är boven i dramat, utan snarare besökarens bristande intellekt.

2009-03-22 @ 21:32:49
URL: http://heartsick.blogg.se/
Postat av: Tove

Ja alltså klat man kan äta godis och sånt ibland, särksilt ju om du tränar vilket du väl inte gjorde förut? Men ja inte bra om det är ens enda nöje, knows he feeling lite ändå. Alltså jag förstår inte riktigt vad folk har emot bodypump, vad tycker de är dåligt? Okej om man nu är ute efter att bygga extremt stora och explosiva muskler kanske man hellre ska pumpa i gymmet. Men är det det du vill? Tänkte att de flesta tjejer brukar ju villa ha långa slanka uthålliga muskler osv. och inte se ut som bodybuilders. Bodypump är ju dessutom nsätan lite konditionsträning eftersom man itne vilar så mycket och blir riktigt trött av så många repitioner. Jag funderar också påa tt våga gå på spinning 30 någon gång. Jag hatar verkligen spinning men det känns som om det är en dålig isntällning eftersom typ alla andra tycks tycka att det är bra träning. Bw när får du dina skor??? SÅ coolt att du vann, heh. Kram

2009-03-23 @ 00:46:51
URL: http://randomledigtnamn.blogspot.com
Postat av: Cecilia

Alv: Jag är också litet av den inställningen. Samtidigt känner jag att det vore skönt att få prova på att känna sig hälsosam under någon period med. Det leverne som jag haft hittills har inte varit det bästa oavsett om jag bantat eller hetsätit. Angående bodypumpen tänker jag som du: Man borde ju känna om något känns fel i kroppen och om det är dags att sluta.



Tove: Jag förstår inte heller. Personerna verkar vara just av kroppsbyggartypen som höjer ögonbrynet åt andras träningsformer utan att ens förklara varför, och som sagt är det flest karlar då. Fler tjejer har varit positivt inställda, och då har omnämnda givit en uppläxning i hur dåligt det är (googla snabbt på bodypump bland svenska sidor så kan du läsa mer). Kanske är det de som är dåliga på skillnaden mellan manskroppar och kvinnokroppar? Det enda jag kan tänka mig kan vara riskabelt är om man är ovarsam och får förslitningsskador om man utövar rörelserna och böjer sig fel, men det får man ju se till att inte göra! Det har även klagats på att instruktörerna inte är tillräckligt kunniga då de får så litet instruktioner själva, men här verkar de ha bra koll. Hon som var i fredags kom fram efteråt och sa åt mig att jag måste bresa mer så uppmärksamma är de ju, hah.



Spinning 30 känns lagom, de övriga skall man väl ha pulsklockor för och gud vet allt. Bra om det blir outhärdligt med, då slipper man ångra att man valde ett 60-minuterspass. Spinning är tråkigt men den ultimata konditionsträningen, och man kan ju alltid drömma sig bort medan man trampar! (Jag är van att sitta rakt upp och ner och sucka, så att det är enformigt bekommer mig egentligen inte. :D)



Jag fick mina skor tidigare i veckan. De guldfärgade var nog tyvärr slut, för jag fick de svarta med rosa mönster, men coolt likväl!

2009-03-23 @ 01:33:19
URL: http://heartsick.blogg.se/
Postat av: Tove

Åh vill se skorna! Mm ja i och för sig, är ju mycket teknik i bodypump så man kan säkert göra fel. Men ja, jag tycker också de verkar duktiga på helex.



Vi får gå på spinning 30 nån gång då!

2009-03-23 @ 22:25:22
Postat av: Cecilia

Tove: Ja, det tycker jag. Tänkte gå på det idag och se huruvida man står ut. ;)

2009-03-24 @ 10:10:52
URL: http://heartsick.blogg.se/
Postat av: Anna

Nu tar jag mig friheten och riktar mig till Elin för att upplysa henne om att det finns massor av bilderböcker på bibliotekens barnavdelningar som hon kan låna och läsa om hon inte orkar att läsa mycket text.



Cecilia: jag har cokså funderat mycket på det där hur man håller vikten, eftersom det är där mitt stora problem ligger. och det verkar ju visst vara så att man måste vakta sig i evigheters evigheter, MEN jag tror att det är viktigt att man ibland släpper efter lite lagom, annars är man ju dömd till att misslyckas. Verkar gälla att hitta en nivå på vikt och ätande som man orkar upprätthålla.

2009-03-24 @ 12:20:30
URL: http://viktigtbeslut.blogg.se/
Postat av: sofia

åh, kan inte du berätta om passen efteråt? har en massa les mills-pass på mitt gym som jag inte riktigt vågat mig på ännu.

2009-03-24 @ 16:55:50
URL: http://bobbypin.blogg.se/

OBS! Reklam och spam raderas. Svar på givna kommentarer hänvisas till era egna inlägg och inte till mina, då kommentarfältet inte är något klotterplank! Övriga kommentarer uppskattas och glädjer mig.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0