Matlagning för dummies: Quornwraps




Nyckelord: Gott, mättande, kalorisnålt. Vad mer kan man begära en fredagskväll? Möjligtvis dryck på sidan om.
Haggan ger sina quornwraps 4 mätta munnar av 5 möjliga.

Har du som jag noll fantasi då det kommer till födoämnen? Äter du samma måltid en månad i sträck? Ger matlagning dig ångest eftersom ingenting någonsin blir rätt? Har du också lovat att det skall bli ändring på detta? Låt oss slå följe och anmäla oss till kursen Matlagning för dummies, för ett litet hälsosammare och litet mer varierat 2010.

  • Tag fram två tortillabröd á 40 g. (Finns även i fullkornsvariant.)
  • Peppra och stek quornbitar (tre-fyra matskedar per tortilla) tillsammans med några matskedar konserverade champinjoner i bitar, alternativt fyra-fem skivade. (När jag skriver matsked menar jag ej måttet utan just en sked.)
  • Rör ihop tre matskedar minikeso, en matsked naturell lättyoghurt och dina favoritkryddor/örter (jag använder vitlökspulver och timjan). Man kan gott strunta i yoghurten om ingen finns hemma; jag har det för konsistensen.
  • Skölj och hacka ett par salladsblad.
  • Avsätt ett par matskedar kidneybönor åt din måltid och ställ förslagsvis tillbaka resten i kylskåpet.
  • Fördela innehållet på tortillabröden. Wrappa och avnjut framför senaste avsnittet av ditt favoritprogram.
Perfekt helgmiddag som räcker till en hungrig person, eller två småsugna. Med andra ord; en mättar OK, men eftersom de är så goda uppstår lätt behovet av två. Du kommer inte att gå hungrig på timmar efter dessa, och kommer inte heller att behöva återgå till tacos på dina tortillabröd igen. Jag har intagit dessa godbitar till middag sex dagar i sträck nu (grav fantasibrist som sagt - men inte längre, banne mig!) och gått ned 1,4 kilo. Ja, tydligen är det möjligt att ha fest hela veckan. (Under morgondagen skall jag dock ge mig på något annat.)

Uppdatering: Jag har nu räknat ut kaloriintaget (något jag med min tillfälliga Alli-diet bör göra, men är alldeles för lat för). Två wraps ger ca 480 kcal (vilket motsvarar en Bounty chokladkaka).

Kommentarer
Postat av: Ewa

Roade mig med att kaloriräkna det hela, ca 600 kalorier per portion (2 wraps) blir det. Räknat på 100 g quorn (1/3 pkt) och 2 dl bönor. Så, ja, hyfsat kalorisnålt.

2010-01-09 @ 00:19:56
Postat av: Cecilia

Två deciliter bönor? Gud nej, det är inte ens hälften. Är inte så tydlig i mängden eftersom jag förmodar att man själv kan uppskatta vad som ryms på en tortilla när man väl står i köket. Det är inte heller någon direkt bantningsmat med tanke på brödet (men kan uppenbarligen fungera som det), utan snarare något gott till helgen i stället för tacos.



Detta recept har jag ursprungligen hämtat ur Allis receptbok, men modifierat till en vegetarisk variant och bytt ut den lättmajonäs de rekommenderade mot minikeso, samt lagt till litet bönor för en matigare middagsversion av deras lunchwraps. Deras rätt innehåller 437 kcal och 12 gram fett.

2010-01-09 @ 00:51:49
URL: http://heartsick.blogg.se/
Postat av: attis

Det där både er gott ut och låter gott. Måste provas. Tack för tipset. Önskar dej en skön lördag.

Kramn

2010-01-09 @ 08:53:32
URL: http://attisblogg.blogg.se/
Postat av: evelina

Åhhhhh! jag vill också haaaaa! kom hit och laga mat :)

2010-01-09 @ 21:08:38
URL: http://fialster.blogspot.com
Postat av: Cecilia

Attis: Det var det! Tack detsamma.



Evelina: Jag tackar aldrig nej till ett besök på Andis, det vet du. ;)

2010-01-09 @ 21:47:12
URL: http://heartsick.blogg.se/
Postat av: Jenny

Jag ska köpa ingredienser till detta i veckan och prova.

2010-01-11 @ 01:36:29
Postat av: Cecilia

Jenny: Gör't. :) Krydda ordentligt bara, annars är det inte mykcet att hurra för.

2010-01-11 @ 14:59:04
URL: http://heartsick.blogg.se/
Postat av: Jenny

Jag åt det idag. Gott och kul med något "nytt".

2010-01-12 @ 22:09:09
Postat av: Anna

ser jäkligt gott ut, ska testas då jag älskar både kidneybönor och minikeso och quorn!

2010-01-13 @ 11:33:49
URL: http://viktigtbeslut.blogg.se/
Postat av: Jessica

Ska absolut testas!

Det var lite trist att Alli-recepthäftet inte innehöll mycket vegetariskt (var det något alls?)



Ser fram mot nästa recept.

2010-01-15 @ 22:27:24
Postat av: Cecilia

Jessica: Nej, det var väldigt tunnsått med det. Riktigt dåligt. Slutar dock med Alli eftersom det inte gav mig något då jag ändå åt för litet fett för att skita ut något, och för mycket kolhydrater för någon långvarig nedgång. Bättre att köra GI-inspirerat tycker jag.

2010-01-16 @ 23:51:43
URL: http://heartsick.blogg.se/

OBS! Reklam och spam raderas. Svar på givna kommentarer hänvisas till era egna inlägg och inte till mina, då kommentarfältet inte är något klotterplank! Övriga kommentarer uppskattas och glädjer mig.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0